Namnet Adidas kommer från grundaren, Adolf Dassler även Adi kallad. Han var en fixare som redan på 1920-talet förstod att sportskor hade en framtid. I början jobbade han framgångsrikt tillsammans sin bror Rudolf men efter andra världskriget skildes deras vägar. Det gick bra för båda bröderna. Adolf startade Adidas och Rudolf öppnade konkurrerande Puma.

Adolfs geni låg i produktutvecklingen. Tidigt samarbetade han med användarna, sportsmän i alla grenar, för att förfina formgivning och uthållighet i materialen. Med tiden byggde han upp en stor samling av produkter, mest skor – ”studiesamlingen” kallad då den låg till grund för att skola medarbetare, utveckla produkterna och känslan av stolthet över varumärket.

Efter Adolfs död 1978 föll samlingen i glömska och företaget hamnade i svårigheter under 1980-talet. En ny ledning sanerade ekonomin, men den kommersiella vändpunkten kom genom att man återvände till rötterna. Lanseringen av serien Equipment som baserades på historien och med produktanpassning i nära kontakt med idrottsmännen.

Idag använder Adidas konsekvent företagets historia i produktutveckling, kommunikation och varumärkesbyggande. Arbetet organiseras inom History Management och omfattar arkiven, föremålssamlingen, ett museum samt History Communication och History Marketing.

Föremålssamlingen är den som används mest, men den är också skörast, på grund av slitaget och snabbt åldrande material.

Det gav därför en känsla av ödmjukhet att vid mitt besök få se Muhammed Alis skor eller prototypen till succén Superstar, eller fotbollar som använts vid EM- och VM-finaler, eller… Allt förvarat på bästa sätt i närmast vetenskapligt framtagna emballage.

Samlarobjekten, är en annan sida av historias värde jobbar man dagligen med och man hjälper alla samlare runtom i världen med att fastställa original och falsifikat. Detta med hjälp av en omfattande databas med digitaliserade bilder, kataloger och reklamfilmer.

Och så var det det här med uttalet av firmanamnet – Adidas med betoning på första stavelsen!