BabyBjörn förvandlade faderskap till affärer
VISA BILDTEXT
Björn och Lille-Mor Jakobsson tillsammans med sina två barn 1965. Bild från BabyBjörns fotosamling.

FÖRETAGEN AV: Ingrid Giertz-Mårtenson 2017-06-19

BabyBjörn förvandlade faderskap till affärer

Vad är det som förenar 30 miljoner barn i världen? De har blivit burna i bärselar från det svenska företaget BabyBjörn.

Artikeln kommer från swedishdesign.org – ett samarbete mellan Föreningen Svensk Form och Centrum för Näringslivshistoria.

Tanken på att utveckla produkter för små barn kom egentligen av en ren händelse då BabyBjörns grundare, Björn Jakobson, som ung student reste till USA i början av 60-talet. Där hittade han en produkt som han inte hade sett i Sverige. En baby­sitter, ett slags fjädrande gung­stol för små barn.

Han tog med ett prov hem och testade den på sin brorson Nisse som han ofta var barnvakt åt. Nisse gillade baby­sittern. Björn Jakobsons entreprenörs­känsla sa honom att det här måste vara en bra produkt­idé för den svenska marknaden. Tillverkningen satte igång och efter en del problem började beställningarna rulla in.

Tanken bakom den var, liksom för alla BabyBjörn-­produkter, att i samarbete med läkare förstå och utveckla vad som är bäst och säkrast för ett litet barn.

Nu har BabyBjörn funnits i mer än 50 år. Många nya produkter har introducerats och säljs i dag i uppskattningsvis 50 länder. Nittiofem procent av för­säljningen går på export. Mest känd är kanske BabyBjörns bärsele. Tanken bakom den var, liksom för alla BabyBjörn-­produkter, att i samarbete med läkare förstå och utveckla vad som är bäst och säkrast för ett litet barn.

Med tre egna småbarn blev Björn Jakobson inspirerad av barn­läkares nya idéer om vikten av att skapa kropps­kontakt mellan det lilla barnet och dess föräldrar. Babyn skulle bäras intill kroppen på samma gång som förälderns händer var fria. Familjen Jakobsons fjärde barn blev ”testcase” för den nya produkten. Bärselen fick namnet Hjärte­nära.

I dag är bärselen en internationell succé. Dess form vidare­utvecklas ständigt. ”Bär­selen kommer aldrig att vara färdig­utvecklad – den går alltid att förbättra” menar Björn Jakobson.

Källa: BabyBjörn.

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.

SVARTA BÄRSELEN – ETT MODE
Företagets framgångar är i högsta grad ett team­work mellan makarna Björn och Lillemor Jakobson. Björn är visionären, entreprenören och företags­ledaren, Lillemor textilformgivare och designer.

Hon följer trender och färger inom mode och textila material, och överför lämpliga delar på BabyBjörns produkter. Så var det exempelvis då Lillemor beslöt att göra den första svarta bär­selen. Helrätt i kombination med det ökande svarta kläd­modet. I dag är bärselen i svart fortfarande den som säljer bäst över hela världen.

Läs också: De tog leken på allvar

Ibland kommer pr-hjälp från oanat håll. Som när världs­kändisen Madonna plötsligt foto­graferades med sitt ny­födda barn i en BabyBjörn-­sele. Succé och ny försäljnings­framgång.

Produkt­galleriet från BabyBjörn innehåller i dag allt från bärselar till skedar, tallrikar, baby­sittrar, pottor, resesängar och mycket annat. Målet är att ta fram produkter som passar och förenklar moderna småbarn­familjers liv. Idén börjar med en prototyp som sedan testas i omgångar av barn­läkare, ergonomiska experter och, inte minst viktigt, av småbarns­föräldrar.

Bilder på pappor som bar sina nyfödda i barnselar väckte stor uppmärksamhet på vissa utländska marknader där kultur- och samhälls­syn ännu inte såg mannens och faderns roll på samma sätt som i vårt land.

God design, praktisk funktion och hänsyns­tagande till medicinsk forskning i kombination med stora krav på säkerhet, är ledord. Utvecklingen får ta tid. Att skapa barntallriken tog till exempel fyra år.

Många av BabyBjörns produkter bär på svenska värderingar. Jämställdhet mellan könen var tidigt ett begrepp i svensk samhälls­debatt. Bilder på pappor som bar sina nyfödda i barnselar väckte stor uppmärksamhet på vissa utländska marknader där kultur- och samhälls­syn ännu inte såg mannens och faderns roll på samma sätt som i vårt land. Svensk samhällssyn kan alltså spridas över världen via produkter för småbarn.

Källa: BabyBjörn.

INGEN BÖRSINTRODUKTION
Björn och Lillemor Jakobson har haft framgång i sitt företagande; BabyBjörn har i dag en årlig omsättning på närmare 400 miljoner. Familjen äger i dag 99 procent av bolaget. För ett antal år sedan diskuterade man att introducera BabyBjörn på börsen, men fördelarna ansågs mindre än nackdelarna.

Andra generationens fyra medlemmar är aktiva ägare och alternerar i bolags­styrelsen men har ingen operativ funktion. Inom ramen för organisationen Family Business Network träffar man svenska och utländska familje­företag och diskuterar gemensamma problem och möjligheter. Andra och tredje generationens medlemmar lär av varandra, och familje­ägandet sätts under lupp med utgångs­punkt från olika perspektiv.

Läs också: En svensk barnvagnsklassiker

Ett uttalat intresse för konst, natur och estetik är ett annat gemensamt drag hos familjen Jakobson. Välkänt i dag, inte minst tack vare Björn Jakobsons vision att skapa ett kultur­centrum, Artipelag, på Värmdös Hålludden. Ett svenskt Louisiana, en konstnärlig magnet för Stockholm och Sverige. Här investeras en del av den ekonomiska fram­gången bakom makarna Jakobsons livsverk.

– Men, säger Björn Jakobson, det viktigaste är inte att tjäna en massa pengar – det viktigaste är att vara tillsammans med sin familj. Och vi har haft en väldig massa kul tillsammans, mer eller mindre varje dag i vårt liv…