Coca-Colas besökscentrum ”World of Coca-Cola” har mer än 1 miljon besökare varje år, här kan turister förkovra sig i dryckens omfattande historia. Vad många inte vet är att ett litet stycke därifrån finns en ännu större skatt av föremål från Coca-Colas historia, arkivet. Nere i det omfattande arkivet huserar Ted Ryan, ansvarig för Coca-Colas kulturarv.

Hans viktigaste uppgift är att synliggöra Coca-Colas historia så att den kan utgöra en språngbräda in i framtiden. Genom att se bakåt och använda företagets historia kan till exempel marknadsföringen göras mer kraftfull ge märket en ökad legitimitet.

Läs mer om Coca-Colas historia

Marknadsföring har alltid varit en av Coca-Colas starkaste sidor, redan i dryckens barndom tog Frank Robinson fram designkonceptet för märket. Han drog nytta av det faktum att rött är en färg som sticker ut och drar blickarna till sig, särskilt när den kombineras med en vit bakgrund. Idag är Coca-Colas röda nyans en lika stor del av varumärkets historia som receptet på drycken.

Förutom det rent visuella fördelarna med den röda färgen fanns det också en annan poäng med att använda den. Ted Ryan menar att det var viktigt för Coca-Cola att drycken inte misstogs för bourbon som vid denna tid använde olika bruna färger i sina logotyper.

Det finns få varumärken i världen som är omgärdade av så många myter som Coca-Cola. Den mest seglivade är frågan om drycken i sin barndom innehöll kokain. ”Koffein ja, kokain aldrig” säger Ted Ryan och avlivar således kategoriskt den myten.

Läs mer om Ted Ryan och hans arbete på Coca-Colas arkiv

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.