Kaffeföretaget som tog Nike till Sverige

Genom den svenska näringslivshistorien har företag ibland satsat på produkter som inte är förknippat med deras ursprungliga verksamhet. Visste du att det var Arvid Nordquist som introducerade Nike i Sverige?

Handelsaktiebolaget Arvid Nordquist är idag främst känt för sitt kaffe och andra delikatessvaror men få känner till att det var dotterbolaget Mac Arvid som var de första i Sverige att köpa in och sälja Nike. Allting började 1976 då produktchefen Anders Hansson hittade Nike-skon på en mässa men det dröjde till 1979 innan man lanserade skon då man först lät ett antal svenska elitidrottare testa den. Bland dessa fanns sprintern Linda Haglund som senare skrev sponsorkontrakt med Mac Arvid som då även sålde sportdrycken Gatorade.

// Läs mer på anhistoria.se //

Det dröjde inte länge innan en mängd artister och kändisar hörde av sig om att också få Nike-skor. Trots de stora framgångarna så såldes Mac Arvid 1982 – dock utan Nike som inspirerade av Mac Arvids introduktion startade ett eget bolag i Sverige.

Stekpannor från Ericsson och sjukvårdsprodukter från Beckers? Läs om flera okända produkter från kända varumärken!

Texten publicerades först i tidningen Företagshistoria nr 1 2016.

Flera okända produkter från kända varumärken: Ericssons galopperande stekpannorICA:s tid som researrangör och Marabous lyckade kaffesurrogat.

Dela med dig av dina tankar