Inspirationen bakom Oriflame kom från USA där företag som Tupperware och Avon, med försäljningspartyn i hemmiljöer, nådde enorma framgångar. Målsättningen för bröderna och deras vän var att kunna införliva sina drömmar som entreprenörer, men lika mycket handlade det om att hjälpa andra att också uppfylla sina. Denna historia och det lättillgängliga entreprenörskap som Oriflames affärsidé bygger på har legat grund för det starka drömtema som har följt företaget genom åren.

Affärsidén byggde, och bygger fortfarande på, att Oriflames konsulenter tjänar pengar på produkterna de säljer. Genom att också rekrytera nya försäljare till sina nätverk kan de tillgodoräkna sig större säljvolymer. Framgångarna kom snabbt, redan under 1970-talet hade Oriflame lyckats ta sig in på flera europeiska marknader.

Under 1990-talet expanderade Oriflame österut och i Ryssland kom Oriflame att bli det mest kända sminkmärket. I dag finns Oriflame i drygt 60 länder, har drygt 3 miljoner konsulenter världen över och omsätter 15 miljarder svenska kronor. Sedan 2004 är Oriflame noterat på Nasdaq OMX Stockholm.

Idag finns Oriflame Cosmetics AB:s arkiv hos oss på Centrum för Näringslivshistoria. Intresserad av att veta mer? Kontakta vår forskarservice Bild och fakta.