När året 2015 närmade sitt slut ordnades en fest för de anställda på NK, en fest som sammanfattade det jubileumsår som var på väg att ta slut – NK:s hundra år på Hamngatan.

Det var nämligen 1915, den 22 september närmare bestämt, som Nordiska Kompaniet, NK, öppnade sitt varuhus på Hamngatan 15. Med NK på Hamngatan fick Stockholm sitt första riktigt stora varuhus – så påkostat och så genomtänkt att det kunde mäta sig med de mer exklusiva varuhusen i de stora europeiska länderna och i USA. Varuhusen med sitt stora utbud och ofta palatsliknande byggnader hade blivit viktiga urbana institutioner i de större städerna. AB Nordiska Kompaniet grundades 1902 genom sammanslagning av de två affärsrörelserna Joseph Leja och K M Lundberg. Nordiska Kompaniet låg då i nuvarande Nordstjernans hus vid Stureplan.

Det nya varuhuset på Hamngatan var ritat av en av Sveriges främsta arkitekter, Ferdinand Boberg, som också ligger bakom byggnader som Rosenbad och Centralposten i Stockholm. Nya NK var byggt enligt samma principer som gällde i USA. Här fanns en ljusgård och hissar som tog kunderna från en våning till en annan. Innan varuhusbygget på Hamngatan startades hade Ferdinand Boberg och Josef Sachs som var huvudägare i NK, rest till det stora landet i väster. De studerade på plats stora varuhus, byggda med modern teknik.

Ett av NK:s skyltfönster dekorerat inför 100 års jubileet. Bild NK.
Ett av NK:s skyltfönster dekorerat inför 100 års jubileet. Bild NK.

NK på Hamngatan förvandlade tråkiga inköp till underhållning och skapade begreppet ”shopping” långt innan det började användas i Sverige. Mycket riktigt var också Josef Sachs motto att varuhuset skulle vara: ”En kommersiell och kulturell teater”, något som fortfarande gäller för NK.

Planerandet av jubileumsåret startades hos NK 2014, och när det hundrade året var inne så märkte kunderna först sådant som att varuhuset hade särskilda jubileumsemballage och att det fanns texter lite varstans som belyste de hundra åren som gått. Dessutom har kunderna uppmärksammats på jubileet i reklam och i skyltfönstren. Under året talade NK med alla de stora medieaktörerna, och dessa skrev om NK. Budskapet om 100-årsfirandet spreds också i sociala medier. I augusti hölls en presskonferens, där det redogjordes för de evenemang som skulle äga rum i september.

NK:s Instagram flöde under jubileumsåret 2015.
NK:s Instagram flöde under jubileumsåret 2015.

– Vi har arbetat nära alla stora medier för att tillgodo deras respektive intressen för jubileet och för att hjälpa dem att hitta intressanta vinklar på det de vill förmedla om oss, förklarar Karin Svensson, kommunikationsansvarig på NK.

Den 22 september 2015 firade så NK på Hamngatan sin hundraårsdag. Det gick inte någon obemärkt förbi. 35 000 besökare hade varuhuset på jubileumsdagen.

– Under dagen bjöd vi både kunder och anställda på jubileumstårta. Den var bakad av NK:s bageri och inspirerad av NK-minten, den klassiska mintpralin som saluförts sedan 1915, berättar Karin Svensson.

– Vi arrangerade också en lunch med specialinbjudna gäster i Bobergs matsal som har sin originalinredning kvar. Några av gästerna var ättlingar till förre huvudägaren Josef Sachs.

På kvällen hölls en fest för NK:s presskontakter och Sveriges modeelit. NK:s ljusgård byggdes då om till glamourös festmiljö med glittrande ljussättning och dekorerades med lyxiga födelsedagsdetaljer som vimplar och pastellfärgade paket.

Veckan som följde blev en riktig jubileumsvecka, som präglades av att kända artister spelade i varuhuset. Alla åldrar och musiksmaker skulle tillfredsställas, och här uppträdde bland andra Titiyo, Sven-Bertil Taube och Moa Lignell. Det skedde signeringar också: Jan Guillou signerade böcker och Darin skivor.

NK:s födelsedagstårta den 22 september 2015. Bild NK.
NK:s födelsedagstårta den 22 september 2015. Bild NK.

Under hela september erbjöds i Bobergs matsal en jubileumsmeny, framtagen efter en meny från 1915. Lämpligt nog är också interiören i Bobergs matsal, döpt efter husets arkitekt, intakt sedan den skapades för undra år sedan.

– Menyn återskapades av stjärnkrögaren Björn Frantzén, förklarar Karin Svensson.Det bjöds bland annat på Kalv och brynt vitkålsconcommé med bondbönor och raviolo fyllda med foie gras, Stekt fransk lantkyckling med kycklingvelouté, glaserade höstgrönsaker och pressad rattepotatis, och som efterrätt: Hasselnötsmousse med karamelliserade hasselnötter och inkokta plommon.

Karin Svensson framhåller att NK:s kunder uppskattar varuhusets tradition:

– Som den kommersiella och kulturella teater vi är, är vi mycket måna om vår historia men även om att utvecklas i framtiden.

NK använde sig av sitt arkiv som finns hos Centrum för Näringslivshistoria och tog därtill hjälp av deras tjänster. Inför sommaren fick NK hjälp av Centrum för Näringslivshistora att ta fram arkivbilder och korta berättelser om varuhuset som sedan presenterade för kunderna på skyltar i NK och på nätet. Ett halvår senare använde sig även NK av sitt arkiv för att få reda på hur julhandlandet, julskyltningen och den speciella julinteriören tidigare sett ut i varuhuset.

– Utan hjälp av från Centrum för Näringslivshistoria hade vårt jubileum inte kunnat genomföras på samma professionella sätt. Vi är oerhört tacksamma för deras hjälp, avslutar Karin Svensson.

  • Läs även Eva Erson Åboms artikel om NK:s 100 års jubileum
  • NK:s julskyltning 2015 var inspirerad av deras historia – läs mer om den här
  • Lyssna även på avsnittet om NK i vår pod Radio CfN