Det var 1883 som 270 köpmän, såväl detaljister och grossister samlades för att bilda en gemensam intresseförening, Sveriges Allmänna Handelsförening. Föreningen splittrades dock och fram växte olika förbund. Bland andra Järnhandelns Garantiförening som bildades 1930 och Köpmännens Garantiförening 1936. De gick sedan samman i Handelns Arbetsgivareorganisation (HAO) varifrån Handelsarbetsgivarna 1993 kom att bilda ett eget förbund.

Svenska Handel är en medlemsorganisation som företräder företag inom detalj- parti- och digital handel. De är handelns arbetsgivarpart som förhandlar fram och sluter kollektivavtal med fackförbunden och är Svenskt Näringslivs största medlemsorganisation.

Organisationens historiska arkiv finns hos oss på Centrum för Näringslivshistoria och är en blandning från de olika förbunden och deras gemensamma historia. Här har vi samlat ett urval av bilder ur det mångfacetterade arkivet:

Interiör från handelsboden i Kalix. Svenska Köpmannaförbundet och nuvarande Svensk Handel har medlemmar från hela Sverige. Foto: Pål-Nils Nilsson.
Emblem för medlemmar av Sveriges Köpmannaförbund.
Regeringsgatan i Stockholm 1961. Här återfinns bland annat Sifvert Järn – en trolig medlem i Järnhandelns Garantiförening.
Olagliga skyltar längs vägarna. Självplock av jordgubbar och försäljning av färskpotatis 1985.
Modevisning på catwalk i Blå Hallen 1972. Klädindustrin är en viktig del av Svensk Handel.
Varje år sedan 1988 utser HUI Research, som ägs av Svensk Handel, årets julklapp.
Svensk Handels historia är minst sagt mångfacetterad. Här en monter för Föreningen för Fiskpropaganda som arbetade för att svenskarna skulle äta mer fisk. Bakom föreningen stod Fiskhamnen i Göteborg.
Handelns Arbetsgivareorganisations grundande. Konstituerande stämma i Läkaresällskapets stora sal i Stockholm den 18 juni 1930 med Järnhandlareorganisationens Garantiförening.
Arbete i Banan-Kompaniets – idag Dole Food Company – fabrik i Frihamnen i Stockholm cirka 1930.