Redan år 1824 reste Johan Daniel Grönstedt från hemstaden Leksand till Stockholm där han var fast besluten om att skapa sig ett namn. Efter 12 år på ett flertal restauranger och barer tog den 28-åriga Grönstedt över en källare som fungerade som krog och vinhandel. Snart hade Grönstedt skaffat sig ett rykte för sina goda drycker och 1846 öppnar J.D. Grönstedt en butik där han samma år även bland sin första egna cognac – med en bas av klassiska franska ingredienser – som snabbt blev en stor succé. Tillverkningen på Reimersholme i Stockholm men har även skett i Årsta, Södertälje och Sundsvall. År 1976 dör J.D. Grönstedt och en Georg August Wilhelm Schuldies tar över företaget. Som ett led i statens monopolisering av den svenska alkoholnäringen köpte statligt ägda Vin & Spritcentralen 1917 upp verksamheten, och 1931 övergick Grönstedts från att vara ett dotterbolag till att vara ett varumärke.

Läs mer om Grönstedts historia

Konjak är en typ av brandy som som tillverkas i ett begränsat område i sydvästra Frankrike. Namnet Cognac skyddas av ursprungsmärkningen AOC och endast sprit framställd i ett särskilt område inom vissa franska departement får marknadsföras under namnet. J.D. Grönstedt var länge den enda konjak i världen som tilläts tillverkas och lagras utanför Frankrike. År 2008 tog man dock beslutet att flytta tillverkningen till ursprungsstaden Cognac då företaget köptes upp av Pernod Ricard. Idag ägs man dock av det finska företaget Altia.

Om den nya designen kan du läsa här

För att firar Grönstedts cognacs 170 års jubileum ändrar man nu designen på sina flaskor och väljer då att lyfta fram sitt franska arv genom att använda ett typsnitt som hämtats från filmer av Jean-Luc Godard, mannen bakom den strömning inom fransk film på 1960-talet som fick namnet franska nya vågen. Som konjaken i flaskorna är formspråket ett kulturellt möte mellan svensk historia och franskt hantverk.  Inspirationen till den nya designen är hämtad från informationsdesign och påminner i sitt utseende om de hålkort som en gång i tiden revolutionerade modern datalagring. Det ska vara så tydligt som möjligt hjälpa konsumenten i valet mellan olika konjak där sorternas respektive smakbild finns beskriven.