Nyheter

Nalen – platsen för History Marketing Summit 2017

Danspalatset och konsertlokalen Nalen i Stockholm är platsen för årets upplaga av vår heldagskonferens History Marketing Summit. Vi tog en titt på den legendariska lokalens historia.

–       Jazz!

Gustaf ”Topsy” Lindbloms (1891-1960) svar kan i dag te sig som en självklarhet då Nalen  är en etablerad musikinstitution ”där det händer och fötter”. Men då, när Topsy fick frågan om vad Nalen skulle syssla med var den inte alls lika självklart. På ”gata regerings 74” lärde sig dock Stockholmarna (och andra) vid mitten av 1900-talet att dansa swing, lyssna på kvalitetsmusik och även aktivera sig på andra sätt.

Nalen, eller Nationalpalatset som lokalen egentligen heter slog upp sina dörrar 1888 och byggdes efter ritningar av Carl Gustaf Fristedt som föreningslokal åt Samfundet för Enighet och Vänskap – en relativt okänd men förmodligen mycket rik förening. Det visade sig dock att byggnaden blev lite väl påkostad och för att få det hela att gå runt öppnades National Restaurang och Bar. Senare kom hela byggnaden att öppnas upp under namnet Nationalpalatset. Här kunde Stockholmarna kring sekelskiftet 1900 bland annat lära sig att cykla.

När Topsy 1933 klev in i bilden var Nationalpalatsen en nedgången restaurang och den forne OS-medaljören brukade hyra lokalen för att arrangera boxningsgalor. När han fick frågan om att överta kontraktet och svarade ja trodde fastighetsägaren nog att det skulle bli mer boxning. Men jazz-inriktningen var för honom självklar. Detta trots att han inte var det minsta musikintresserad. Mycket var unikt med Topsy; förutom att han en gång fångade en elefant som rymt från en cirkus, vann han OS-guld i tresteg, startade den populära tidskriften Idrottsbladet (med Torsten Tegnér), låg bakom Stryktipset och skapade en annonstidning för Stockholms Stadion. Men framförallt var det hans känsla för att veta åt vilket håll vinden blåste som gjorde honom till framgångsrik ”nöjesdirektör”.

Topsy lockade med legendariska annonser och var en framstående PR-profil. Det var på Nalen som Monica Zetterlund slog igenom och världens största artister spelade. Sverige blev ett jazz-centrum. När Beatles kom till Sverige var det Nalen de besökte (dock utan att spela).

På Nalen spikade han snabbt igenom att stället skulle vara helnyktert (några gamla boxarkontakter var dörrvakter). Och snart seglade stället upp som en av världens bästa musikklubbar och blev hem för alla unga brylcréme-försedda och permanentade ungdomar. Och det förblev den till Topsys död 1960. De sista åren drevs stället av sonen Hans men Nalen hade förlorat sin dragningskraft. I slutet av 1968 tog Lewi Pethrus och Pingstkyrkan hand om kontraktet för att senare bli en värmestuga för utslagna människor.

Sedan 1998 drivs Nalen av SAMI (Svenska artisters och musikers intresseorganisation) återigen som nöjeslokal och här erbjuds nu konserter, konferenser, dans och middagar. Det är alltså här som årets History Marketing Summit kommer att gå av stapeln den 3 oktober.

Boka dina plats här!