Det är nu snart ett år sedan Nintendo Classic Mini landande på butiksdiskarna. Laddad med 30 spel, den ikoniska handkontrollen och HDMI-utgång för anslutning till moderna skärmar. Vi som fick tag på ett exemplar har under året som gått återupplevt såväl Zeldas magiska värld som bröderna Mario och Luigis jakt på prinsessan Peach.

Nu är det dags igen och under hösten har uppföljaren SNES släppts i en liknande miniversion. Super Nintendo Classic Mini kommer med 20 klassiska spel och den här gången får man dessutom två handkontroller så man kan dela spelupplevelsen med en god vän.

Som om inte detta var nog har Retro Games Ltd nyligen meddelat att det kommer en miniversion av den klassiska speldatorn Commodore 64. The C64 Mini kommer med 64 förinstallerade spel och en tidstypisk joystick. I skrivande stund är det inte bestämt exakt när C64 Mini släpps men det ryktas om början av 2018.

Varför släpps då dessa konsoler? Dels är det naturligtvis för att tjäna pengar på redan utgivna titlar men fram för allt så tror jag det handlar om att använda historien för att visa vägen framåt. Genom att introducera en ny generation för företagets storhetstid vill Nintendo visa att det är ett företag med historia. Detta är ett bra exempel på History marketing där företag använder just sin historia i marknadsföring och i lanseringen av nya produkter.