Så använder Ericsson sin historia

Ericsson grundades för 140 år av Lars Magnus Ericsson. Idag är företaget multinationellt och har för vana att använda sig av sitt historiska arkiv i marknadsföring.

Sedan 20 år har Ericsson sitt företagsarkiv hos Centrum för Näringslivshistoria som dessutom skapat webbplatsen ericssonhistory.com åt telefonjätten. Arkivet omfattar allt från företagets första kassabok till prototyper av världens första smartphone.

Till 140 års jubileet valde man än en gång att gå tillbaka i historien och använda sig av arkivmaterial. Resultatet blev filmen 1876: A marriage of minds där Ericssons historia berättas genom den kärleksfulla och affärsmässiga korrespondensen mellan makarna Hilda och Lars-Magnus. ”Management by love letters”, tycker vi är ett begrepp som borde myntas.

Mer om hur Ericsson arbetar med history marketing:

History Marketing Summit 2016 berättade Ben de Vries, Head of Brand Management på Ericsson om hur företaget arbetade med sin historia.

Se Bens presentation här 

Dela med dig av dina tankar