Så ser företagen på att släppa in forskare i sina arkiv

Vissa företag välkomnar forskare in i sina arkiv. Vissa gör det inte.  Det berättar professor Ben Wubs från Erasmus University i Rotterdam, utifrån på sin egen forskning i ämnet, i den här presentationen från ICA SBA 17-konferensen. Han kallade den ”Usages of the Past: History, Reputation and Storytelling”.

Ben föreläste även på vår History Marketing Summit 2016.  Du kan se den filmen här.

Foton från Bens presentation:

Ben Wubs, professor vid Erasmus University i Rotterdam, talade om “Usages of the Past: History, Reputation and Storytelling”, med exempel bl a från hans egen forskning hos Unilever. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Ben Wubs, professor vid Erasmus University i Rotterdam, talade om “Usages of the Past: History, Reputation and Storytelling”, med exempel bl a från hans egen forskning hos Unilever. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Ben Wubs, professor vid Erasmus University i Rotterdam, talade om “Usages of the Past: History, Reputation and Storytelling”, med exempel bl a från hans egen forskning hos Unilever. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Ben Wubs, professor vid Erasmus University i Rotterdam, talade om “Usages of the Past: History, Reputation and Storytelling”, med exempel bl a från hans egen forskning hos Unilever. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Ben Wubs, professor vid Erasmus University i Rotterdam, talade om “Usages of the Past: History, Reputation and Storytelling”, med exempel bl a från hans egen forskning hos Unilever. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Ben Wubs, professor vid Erasmus University i Rotterdam, talade om “Usages of the Past: History, Reputation and Storytelling”, med exempel bl a från hans egen forskning hos Unilever. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Ben Wubs, professor vid Erasmus University i Rotterdam, talade om “Usages of the Past: History, Reputation and Storytelling”, med exempel bl a från hans egen forskning hos Unilever. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Ben Wubs, professor vid Erasmus University i Rotterdam, talade om “Usages of the Past: History, Reputation and Storytelling”, med exempel bl a från hans egen forskning hos Unilever. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Ben Wubs, professor vid Erasmus University i Rotterdam, talade om “Usages of the Past: History, Reputation and Storytelling”, med exempel bl a från hans egen forskning hos Unilever. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Ben Wubs, professor vid Erasmus University i Rotterdam, talade om “Usages of the Past: History, Reputation and Storytelling”, med exempel bl a från hans egen forskning hos Unilever. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Ben Wubs (University of Rotterdam) med Alexander Husebye (vd för Centrum för Näringslivshistoria.) Foto: Linus Sundahl-Djerf

Ben Wubs (University of Rotterdam) med Alexander Husebye (vd för Centrum för Näringslivshistoria.) Foto: Linus Sundahl-Djerf

Ben Wubs (University of Rotterdam, Netherlands) och Ted Ryan (Coca-Cola Archives, Atlanta, USA). Foto: Linus Sundahl-Djerf

Ben Wubs (University of Rotterdam, Netherlands) och Ted Ryan (Coca-Cola Archives, Atlanta, USA). Foto: Linus Sundahl-Djerf

Längst till vänster:  Lionel Husson, Spark Group (Frankrike).  Därefter, från vänster:  Yuko Matsuzaki 
Nagai (Shibusawa Eiichi-stiftelsen, Japan), Ben Wubs (University of Rotterdam, Nederländerna) och Tracy Panek (Levi Strauss & Co, USA).  Foto: Linus Sundahl-Djerf

Längst till vänster: Lionel Husson, Spark Group (Frankrike). Därefter, från vänster: Yuko Matsuzaki Nagai (Shibusawa Eiichi-stiftelsen, Japan), Ben Wubs (University of Rotterdam, Nederländerna) och Tracy Panek (Levi Strauss & Co, USA). Foto: Linus Sundahl-Djerf

Om ICA SBA-konferensen
Det här är en film från ICA SBA-konferensen 2017 i Stockholm. ICA SBA är en global förening för företagsarkiv, som varje år håller en internationell konferens för företagshistoriker och företagsarkivarier från hela världen. 2017 hölls konferensen i Stockholm och anordnades av Centrum för Näringslivshistoria.

Här kan du se alla filmer från ICA SBA konferensen.

Dela med dig av dina tankar