Svenskt Tenn på History Marketing Summit 2017

– Jag kommer att prata om länken mellan en unik historia och vår samtid, där ett exempel är att vi produktutvecklar både ur vårt historiska arkiv och tillsammans med samtida formgivare. Thommy Bindefeld, marknadschef och kreativt ansvarig på Svenskt Tenn, är en av talarna på årets History Marketing Summit.

Hela programmet för HMS17 hittar du här

1924 grundar teckningsläraren och tennkonstnären Estrid Ericsson Svenskt Tenn tillsammans med konsthantverkaren Nils Fougstedt. Till en början var det främst tennföremål som såldes i butiken på Smålandsgatan i Stockholm men efter ett antal tog Ericssons inredningsintresse över och möbler blev vanligare hos Svenskt Tenn. Sex år efter starten flyttar butiken till Strandvägen 5 där Ericsson gett arkitekten Uno Åhrén uppdraget att rita inredningen som färgmässigt var dämpad. De funktionalistiska möblerna tillverkades av en av huvudstadens skickligaste möbelsnickare, Hjalmar Jackson. Företaget samarbetade även med formgivare som Anna Petrus och Björn Trädgårdh.

1934 förändrades allt då Estrid Ericson mötte den österrikiske arkitekten Josef Frank. Nu inreddes butiken efter devisen ”Rummets renhet – detaljernas rikedom” med vita väggar lätta, flyttbara möbler, och Franks mönstrade, färgstarka textiler och en belysning utan taklampor.

Estrid Ericson ledde företaget fram till 1975 då hon. vid fyllda 81 år, sålde företaget till Kjell och Märta Beijers stiftelse. Hon fortsatte dock som konstnärlig ledare fram till sin död 1981.

I dag är det den eleganta och färgstarka inredningsstil skapad av Ericson och Frank som personifierar och genomsyrar Svenskt Tenn. Butiken ligger fortfarande kvar på Strandvägen 5 där det numera även finns en tesalong som också inhyser en uppbyggd del av Estrid Ericssons kontor.

Årets History Marketing Summit går av stapeln den 3 oktober på Nalen i Stockholm. Anmäl dig idag!

Anmäl dig till History Marketing Summit här! 

 

Dela med dig av dina tankar