Swarovski på History Marketing Summit 2017

– Jag kommer att presentera vårt arkiv, dess organisation och position inom företaget. Stephanie Bonsack är chef över kristalltillverkaren Swarovskis företagsarkiv och är en av talarna på History Marketing Summit den 3 oktober.

Hela programmet för HMS17 hittar du här

– Swarovski som varande ett familjeföretag bestämde sig 2006 för att bygga upp ett företagsarkiv. Jag kommer att presentera arkivet och berätta om dess organisation och position inom företaget idag, hur arkivet samarbetar med marknadsförings och kommunikationsavdelningarna för att kunna driva projekt och initiativ framåt. På så sätt kommer jag även prata om dess affärsmässiga inverkan men också om vikten av företaget för Swarovskis varumärke. Det berättar Stephanie Bonsack om sin presentation på History Marketing Summit 2017 om hur kristalltillverkaren Swarovski arbetar med sin 120- åriga historia.

Se filmen inifrån Swarovskis företagsarkiv:

Daniel Swarovskis var son till en glasskärare som även ägde en mindre fabrik för ändamålet och här fick Daniel lära sig glasskärarkonsten i vilken han briljerade. År 1892 fick Swarovski ett patent för en elektrisk skärmaskin som underlättade produktionen av slipat glas.

Tre år senare grundar Daniel Swarovski och Franz Weis samt deras finansiär Armand Kosman företaget A. Kosmann, D. Swarovski & Co. ofta förkortat till KS & Co.  Företaget startade en kristallfabrik i Wattens, Tyrolen där man kunde ta till vara på den lokala vattenkraften som behövdes för den högintensiva slipningsprocess som Swarovski också fått patent på. Swarovskis vision var att skapa ”diamanter för alla” genom att göra kristall prisvärd och tillgänglig.

Från 1899 använde KS & Co. en edelwiess blomma som logga och inte förrän 1988 ändrades den till den nuvarande svanen. Under första världskriget stryptes företagets möjlighet att köpa in slipskivor till sina olika verktyg och maskiner varpå de blev tvungna att börja tillverka egna. Efter krigets slut grundades företaget Tyrolit för att kommersialisera den verksamheten. När Daniel Swarovskis son Wilhelm 1935 skapade ett par specialbeställda kikare grundades ytterligare ett företag inom Swarovski – Swarovski Optik.

 

Idag består Swarovski fortfarande av de tre delarna plus tillverkningen av reflexiva vägskyltar inom företaget Swareflex och av syntetisk samt naturliga ädelstenar. Huvudområdet – och det som är mest kännetecknade för varumärket idag – är dock fortfarande kristalltillverkningen för smycken, klockor, accessoarer och mode.

Årets History Marketing Summit går av stapeln den 3 oktober på Nalen i Stockholm.

Boka din plats här!

 

 

Dela med dig av dina tankar