Systembolaget på History Marketing Summit 2017

– Jag kommer bland annat tala om vikten av att känna till sin historia för att förstå framtiden. Anna Larsson är gruppchef för butikskommunikation och grafisk produktion på Systembolaget – och en av talarna på History Marketing Summit 3 oktober.

Hela programmet för HMS17 hittar du här 

Hur Systembolaget berättar sin historia speciellt för nyanställda är något som vi också kommer får lära oss mer om. Anna Larsson var drivande i byggandet av systembolagethistoria.se tillsammans med oss på Centrum för Näringslivshistoria där även Systembolagets historiska arkiv bevaras.

Den allra första föregångaren till Systembolaget grundades redan 1850 i Falun Det är bergsmännen – ägarna till gruvorna – som får nog av superiet hos gruvarbetarna. Därför begär bergsmännen tillstånd att få bilda ett utskänkningsbolag med ensamrätt på bränneri och försäljning av brännvin. Inkomsterna gick till att förbättra de sociala förhållandena hos gruvarbetarna. Ett flertal regionala ”systembolag” grundades runt om i Sverige under resten av 1800-talet och början av 1900-talet.

Det var först 1955 som Systembolaget, som vi känner det i dag, grundades. Då slogs ett stort antal regionala systembolag samman till ett enda rikstäckande statligt bolag. Sverige hade då haft motbok med individuell ransonering sedan 1919. Motboken, eller Brattsystemet som det kallades efter läkaren Ivan Bratt som grundat AB Stockholmssystemet och som kommit på idén med spritransonering, kontrollerade strikt svenskarnas alkoholkonsumtion efter kön, klass och ålder. År 1922 genomfördes en folkomröstning om spritförbud, och med en rösts marginal vann nej-sidan och motboken levde kvar.

Under efterkrigstiden började dock ett nytt samhälle växa fram och det ojämlika motbokssystemet hade spelat ut sin roll. Efter många års utredande avskaffades motboken 1955 och dagens Systembolaget såg som sagt dagens ljus. Oavsett form har dock uppdraget varit detsamma; att sälja alkohol på ett ansvarsfullt sätt med omsorg om folkhälsan.

Årets History Marketing Summit går av stapeln den 3 oktober på Nalen i Stockholm.

Boka din plats här!

Dela med dig av dina tankar