https://www.youtube.com/watch?v=pnF-SFLZazM

Vetenskapsradion: ”Historia ska få oss köpa mer”

Vetenskapsradion Historia granskar den växande trenden med History Marketing.

Vetenskapsradions Tobias Svanelid kom på vårt History Marketing Summit förra veckan, för att granska tendensen att allt fler företag nu vill använda sig av sin egen historia för att stärka sina varumärken.

Här kan du lyssna på hans rapport, där han intervjuar bl a Ted Ryan från Coca-Cola, Per Carleö från Volvo, professor Ben Wubs från Erasumus University och Anders Sjöman, kommunikationschef på Centrum för Näringslivshistoria.

Och så här såg det ut under dagen:

Ted Ryan, Director of Heritage Communications på Coca-Cola i Atlanta, intervjuas av Tobias Svanelid, för SR Vetenskapsradion Historia.  Frida Keane från Coca-Cola Sverige lyssnar. 
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Ted Ryan, Director of Heritage Communications på Coca-Cola i Atlanta, intervjuas av Tobias Svanelid, för SR Vetenskapsradion Historia. Frida Keane från Coca-Cola Sverige lyssnar. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Professor Ben Wubs, från Erasmus School of History, Culture and Communication i Rotterdam, talade om

Professor Ben Wubs, från Erasmus School of History, Culture and Communication i Rotterdam, talade om "Usages of the Past: History, Reputation and Storytelling " (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Professor Ben Wubs, från Erasmus School of History, Culture and Communication i Rotterdam, talade om

Professor Ben Wubs, från Erasmus School of History, Culture and Communication i Rotterdam, talade om "Usages of the Past: History, Reputation and Storytelling " (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Professor Ben Wubs, från Erasmus School of History, Culture and Communication i Rotterdam, talade om

Professor Ben Wubs, från Erasmus School of History, Culture and Communication i Rotterdam, talade om "Usages of the Past: History, Reputation and Storytelling " (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Ted Ryan, Director of Heritage Communications på Coca-Cola (Atlanta, USA); Per Carleö, Volvo Car Sveriges marknadschef; och Anders Houltz, forskningssekreterare, Centrum för Näringslivshistoria. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Ted Ryan, Director of Heritage Communications på Coca-Cola (Atlanta, USA); Per Carleö, Volvo Car Sveriges marknadschef; och Anders Houltz, forskningssekreterare, Centrum för Näringslivshistoria. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Per Carleö, Volvo Car Sveriges marknadschef, lyssnar på Ted Ryan, Director of Heritage Communications på Coca-Cola (Atlanta, USA).
(Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Per Carleö, Volvo Car Sveriges marknadschef, lyssnar på Ted Ryan, Director of Heritage Communications på Coca-Cola (Atlanta, USA). (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Per Carleö, Volvo Car Sveriges marknadschef, och Ted Ryan, Director of Heritage Communications på Coca-Cola (Atlanta, USA).  Skymtar till vänster gör Anders Houltz, forskningssekreterare, Centrum för Näringslivshistoria. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Per Carleö, Volvo Car Sveriges marknadschef, och Ted Ryan, Director of Heritage Communications på Coca-Cola (Atlanta, USA). Skymtar till vänster gör Anders Houltz, forskningssekreterare, Centrum för Näringslivshistoria. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Ted Ryan (Coca-Cola, Atlanta), Ben Wubs (Erasumus University, Rotterdam), Susanne Vegter (Studio SV, Rotterdam) och, med ryggen mot kameran, Frida Keane (Coca-Cola, Stockholm).
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Ted Ryan (Coca-Cola, Atlanta), Ben Wubs (Erasumus University, Rotterdam), Susanne Vegter (Studio SV, Rotterdam) och, med ryggen mot kameran, Frida Keane (Coca-Cola, Stockholm). Foto: Linus Sundahl-Djerf

Anders Sjöman, kommunikationschef på Centrum för näringslivshistoria, inleder History Marketing Summit 2016
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Anders Sjöman, kommunikationschef på Centrum för näringslivshistoria, inleder History Marketing Summit 2016 Foto: Linus Sundahl-Djerf

Anders Sjöman, kommunikationschef på Centrum för näringslivshistoria, öppnar History Marketing Summit 2016
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Anders Sjöman, kommunikationschef på Centrum för näringslivshistoria, öppnar History Marketing Summit 2016 Foto: Linus Sundahl-Djerf

Den 1 september 2016 anordnade Centrum för näringslivshistoria sin första History Marketing Summit, i Volvo Showroom i Kungsträdgården i Stockholm. 
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Den 1 september 2016 anordnade Centrum för näringslivshistoria sin första History Marketing Summit, i Volvo Showroom i Kungsträdgården i Stockholm. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Dela med dig av dina tankar