Museet som är en del av Smithsonian berättar att samlingen består av en stor variation produkter som rengör, lugnar, läka, skydda och försköna kroppen. Hår och hudvård, tvålar och rengöringsmedel, munvård, mensskydd, rakhyvlar smink och parfym ger en viktig insyn i amerikanska sjukvården, skiftningar i skönhetsideal samt förändringar och utvecklingar i landets hälso-och skönhetsindustrin. Ett exempel är den produktgrupp som påstods bleka huden, eftersom en ljusare hy var på modet och ansågs hälsosamt kring sekelskiftet 1900. Bara 30 år senare var den solbrända huden högre ansedd. Blair’s Snow White Hair Beautifier från Blair’s Laboratories i Lynchburg, Viriginia från tidigt 1900-tal marknadsfördes med att både göra lockigt eller spretigt hår lättare att hantera samtidigt som det gjorde det ljusare.

Hair dressing product, Blair's Snow White Hair Beautifier. 1979.0798.190.
Hair dressing product, Blair’s Snow White Hair Beautifier. Bild: CC National Museum of American History.

Även Golden Peacock Bleach Cream och Dr James P. Campbell’ Arsenic Complexion Wafers skapade för att bleka huden, vilket resultat dessa produkter gav låter jag vara osagt, men att man på den sistnämnda produkten har tydliga försäkringar om att vara “Guaranteed absoluteley safe and harmfull to anybody” ger snarare motsatt effekt.

Läs mer och sök i samlingarna här!

OTC preparation, Dr. James P. Campbell's Safe Arsenic Complexion Wafers. 2008.0062.04.
Dr. James P. Campbell’s Safe Arsenic Complexion Wafers. 2008.0062.04. Bild: CC National Museum of American History.

Under första världskriget började så kallade Sfag-Na-kins att säljas i USA. Det var mensskydd gjorda på vitmossa som från början utvecklades för fältkirurgi men då deras uppsugningsförmåga var bättre än vanlig bomull – vilket var det traditionella skyddet så marknadsfördes de även till kvinnor. En kvinnlig (fält?) sjuksköterska får personifiera “the pagnum moss girl” på förpackningen nedan.

Feminine hygiene product; sanitary napkins. MG*M-00545.04.
Feminine hygiene product; sanitary napkins. MG*M-00545.04. Bild: CC National Museum of American History.

I likhet med de svenska apoteken har de amerikanska farmaceuterna traditionellt sålt läkemedel tillsammans med hygien och skönhetsprodukter. Välluktande Eteriska oljor och torkade örter var en viktig del av apotekarens lager för framställning av mediciner på så sätt var det naturligt att den första skönhetsprodukten att säljas på amerikanska apotek var parfymer. När skönhetsindustrin utvecklades med deodoranter, rakhyvlar, smink och så vidare så intog de en plats på apotekshyllan. Detta visar också på den traditionella idén om att skönhet, hälsa och hygien går hand i hand, vilket syns även idag där många skönhetsföretag menar att deras produkter inte bara får dig att se bättre utan också förbättrar och stärker din hälsa. Hårfärg som stärker ditt hår eller mensskydd som genom sin blomdoft ska skydda från bakterier är exempel på produkter som gör att skillnaden mellan skönhet och hälsa blir svårt att hålla isär.

Samlingen är skapad med finansiellt stöd av Kiehl’s och bidrag i form av föremål. reklam och handlingar av såväl privata samlare som av företag där the American Cyanamid Company, the Dial Corporation, Garfield and Company, Norwich Eaton Pharmaceuticals, Procter & Gamble, och Sterling Drug kan nämnas.