Sears historia förutspår Amazons framtid

Idag har den amerikanska näthandelsjätten Amazon börjat ta över även den fysiska marknaden. Så gjorde även varuhuskedjan Sears för mer än 100 år sedan. Vad kan Sears historia säga oss om Amazons framtid idag?

/Läs mer på The Atlantic // 

Richard Warren Sears var en järnvägsagent från North Redwood, Minnesota som hade kommit över en stort varuparti av armbandsur från en juvelerare i Chicago. Dessa armbandsur såldes Sears med vinst till andra järnvägsagenter, och när det första partiet tagit slut beställde han ett till som han började sälja via postorder. 1886 flyttade Sears till Chicago där han mötte Roebuck som snart anslöt sig affärsverksamheten och samma år grundade de Sears, Roebuck & Company.

Amazon grundades 1994 i Seattle av Jeff Bezos som en bokhandel på internet. 1997 börsnoterades företag och 1998 började även filmer och skivor att säljas samtidigt som landsspecifika webbplatser startades. Idag är Amazon världens största nätbutik som även säljer egenproducerade produkter och som nu alltså tar steget ut i den fysiska världen.

I sin artikel The history of Sears predicts everything Amazon is doing visar Derek Thompson på The Atlantic hur Sears historia på många sätt överenstämmer med den utveckling som Amazon nu gör – men nästan 100 år tidigare.

När Sears grundades 1886 drog de nytta av de efter inbördeskriget nya och välutbyggda transport- och kommunikationssystem som tåg och post och grundades därför som ett katalog och postorderföretag. Sears var inte USA:s första postorderföretag men blev snabbt det största. I likhet med Amazon – som till en början enbart sålde böcker  – började Sears med att sälja en enda sak (armbandsur) men kom snart att saluföra en stor variation av produkter; pistoler, grammofoner, bilar och matvaror.

Framgångsfaktorn hos Sears var att man marknadsförde sig som en butik där allting fanns och ofta till låga priser för mycket liten vinst för företaget. Tack vare en väldigt trogen kundkrets kunde Sears även köpa billigare från tillverkare och grossister. Dessutom blev deras känsla för vad kunderna ville ha så slående att de för många blev inte bara den bästa av alla postorderföretag utan även den enda. På tio år, från 1895-1905, med 50 procent från 750 000 till 38 miljoner dollar. Som en jämförelse kan nämnas att Amazon under lika lång tid ökade med 10 procent.

Efter första världskriget stod Sears inför två stora utmaningar; en skakig ekonomi som höll på att återhämta sig efter kriget samt framväxten av kedjebutiker. För att möta dessa svårigheter anställdes en före detta general vid namn Robert Wood för att leda företaget vidare. Wood granskade folkbokföringen och kunde där se att de amerikanska invånarna hade flytta från landsbygd till stad till förort och bestämde att Sears skulle följa efter de med butiker.

Den första butiken öppnades dock i postorderföretagets lager, då det ansågs praktiskt, men snart dök allt fler Sears butiker upp på andra platser runt om i landet. Man nöjde sig inte med att öppna butiker i städerna utan köpte även billiga tomter i förorterna. Inredningsmässigt liknade butikerna till en början närmast ett militärlager. Wood satsade till en början på hårda varor för bland annat rörmokeri och på bildelar att sälja i butikerna. Etableringen gick fort fram, från att det 1925 inte funnits en enda Sears butik fanns det 1929 hela 300 stycken. Butikerna byggdes främst i områden som genomgick en stark tillväxt.

Snart började Sears även att ge sig in på närliggande marknader till exempel började de erbjuda bilförsäkringar för att komplettera bildelsförsäljningen. Allt för att bil en naturlig del av människors liv vilket även Amazon ser ut att sträva mot genom att köpa upp matbutikerna Wholefoods och varuhuskedjan Kohl’s.

Hur kan då Sears erfarenheter förutspå Amazons framtid? Enligt Derek Thompson på The Atlantic så kan Sears vara ett bevis på att satsningen på fysiska butiker inte behöver tära på postorderförsäljningen. Att Amazons näthandel har ökat i de delar av USA där de öppnat butiker bekräftar det.

För det andra var menar Thompson att Sears övergång till fysiska butiker inte var helt enkel. De kala butikerna tilltalade inte så många som förväntat och snart inreddes de mer för att tilltala fler. På samma sätt verkar Amazon ha satsat mer på varor än på butiksinredningen – vilket fått viss kritik och framtiden får säga om det i likhet med sina föregångare.

Till sist kan Sears fungera som ett exempel på att det både kan vara en fördel och en nackdel att växa mycket och snabbt. Sears blev till sist nästan ett eget mikrokosmos i den amerikanska ekonomin och hade avdelningar inom allt från dagligvaruhandel, tillverkning, marknadsföring och transport. Att Amazon har flera lediga tjänster inom marknadsföring visar en likanande utveckling. Men på samma sätt som Sears mötte kritik och ilska från utkonkurrerade lokala handlare kommer Amazon enligt Thompson märka att det är svårt, om inte omöjligt, att expandera utan att mötas av kritik från andra handlare och tillsynsmyndigheter.

Även i Sverige kan man se en liknande utveckling när det kommer till nätbokhandeln Adlibris som 2015 öppnade en fysisk butik under namnet Adlibris Marknad på Regeringsgatan 55 i Stockholm. I butiken kan man köpa böcker, pyssel och andra DIY-produkter samt få hjälp med att beställa från bokhandeln på nätet.

Dela med dig av dina tankar