Ny bok på Förlaget Näringslivshistoria ”Kreativa Sthlm”

Stockholm rankas högt i Europa när det gäller kreativa näringar. Boken Kreativa Sthlm, som släpptes 8 februari, visar hur mångfacetterad stadens kreativa företagsvärld är – och vilken lång historia den har.

Nima Sanandaji visar i Kreativa Sthlm (Förlaget Näringslivshistoria, 2018) hur människor inom reklam, design, musik, digital spelproduktion och andra liknande områden tillsammans bidrar till stadens tillväxt. Idag arbetar över 200 000 människor i Stockholmsområdet i företag inom branscher som räknas till kreativitetssektorn – och kreativa företag har en lång historia i staden.

Kreativa Sthlm har tagits fram på initiativ av Föreningen Stockholms Företagsminnen (systerorganisation till Centrum för Näringslivshistoria) och ges ut på Förlaget Näringslivshistoria.

Projektgrupp

”Kreativa Sthlm” ges ut av Förlaget Näringslivshistoria, som ägs av Centrum för Näringslivshistoria. Projektgrupp på Centrum för Näringslivshistoria för boken var:

Nima Sanandaji var bokens huvudförfattare. Företagsporträtt i boken skrevs även av Centrum för Näringslivshistorias Anders Houltz och Per Dahl.

Bilder från boklanseringen på Stockholms handelskammare 8 februari 2018:

Nima Sanandaji

Paneldiskussion: Claes Karlsson, fd konstnärlig ledare för Stockholms kulturfestival, Ingmarie Halling, Creative Director/Curator på Abba Museet & Thommy Bindefeld, Marknadschef & Kreativ Chef, Svenskt Tenn

Maria Rankka, vd Stockholms Handelskammare

Köp boken i Butiken

(Som företagsmedlem eller som medlem i Sällskapet Näringslivshistoriens Vänner har du 25% rabatt på hela vårt boksortiment)

 

 

Dela med dig av dina tankar