GB-gubben Clovve firar 50 år under 2015.

Vi hjälper GB-gubben Clovve fira 50 år

Allas vår GB-gubbe fyller 50 år! Inför jubileet har Centrum för Näringslivshistorias arkivarie och glassexpert Gustav Svensson gjort research till kampanjen Glassikern, ett mer stillasittande alternativ till den svenska klassikern.

I ett halvsekel har han varit symbolen för GB Glace, vilket glasstillverkaren nu firar på olika sätt under året. Bland annat lanserar GB ”Glassikern” där – den numera medelålders – Clovve uppmanar alla som funderar på en svensk klassiker att istället göra en ”glassiker”.  För det finns ju fler sätt att hantera sin medelålderskris än att plåga sig i spandex.  Ät istället fyra utvalda glassar och rapportera att du är klar genom att ta en selfie med GB-gubben, dela sedan bilden på sociala medier med hashtaggen #glassiker.  För varje rapporterad ”glassiker” skänker GB 50 kronor till Rädda Barnens sommarläger.

Heja GB, säger vi på Centrum för Näringslivshistoria! Så stärker man sitt varumärke genom att bygga vidare på en etablerad historia och ge den en modern tvist.

Vi är också glada över att ha bidragit till kampanjen. På Glassikerns kampanjsajt kan man nämligen läsa tio stycken ”Visste du att” om Clovves 50 år. Dessa har Gustav Svensson, arkivarie på Centrum för Näringslivshistoria, letat fram i GB:s arkiv som sedan länge finns hos oss. Gustav fick även kicka igång kampanjen när han, på scen inför GB:s säljkår, berättade Clovves historia och tog den första glassiker-selfien.

Gustav Svensson, arkivarie på Centrum för Näringslivshistoria, i selfie med Clovve, 50 års-jubilerande GB-gubbe

Gustav Svensson, arkivarie på Centrum för Näringslivshistoria, i selfie med Clovve, 50 års-jubilerande GB-gubbe

 

Detta är Centrum för Näringslivshistorias senaste bidrag till GB:s history marketing-aktiviteter. Tidigare har vi till exempel gett underlag till glassen 88:ans bakgrundsbeskrivning (läs mer på baksidan av 88:ans sexpackskartong). Vår egen glassexpert Gustav ger även återkommande föredrag på GB:s pressresor och interna träffar. Populärast är hans dragning ”5000 år glass på 15 min”.

Mer om jubileumskampanjen ”Glassikern”

Läs mer om ”Glassiker”-kampanjen här:

Och se GBs egna ”glassikerfilm”:

Dela med dig av dina tankar