Guldägget till CfN!

Centrum för Näringslivshistoria har tilldelats guldägget! Det är ovalt, omslutet av en tunn hinna av den ädla metallen och alldeles äkta!

Vi har inte fått guldägget för vår History Marketing, den tiden kommer… Istället har Sveriges Kommunikationsbyråer, Komm!, med vd Jessica Bjurström blivit ny medlem i föreningen Centrum för Näringslivshistoria! Med på bilden, till vänster,  är även Eva Ersson Åbom, vår egen kommunikatör och marknadsförare.

Sveriges Kommunikationsbyråer är välkomna! Reklambranschens arkiv saknas på våra hyllor. Vi har föregångarna, annons- och reklamavdelningarna på de stora företagen. De som producerade klassiker i form av tidningsannonser, film och inte minst ljud. Några exempel från några gyllene årtionden på 1900-talet kan man se på våra historiska sajter, t.ex. på Arlas historiska sajt.

Försöket att dokumentera reklambranschens historia i Reklammuseet i Landskrona rann ut i sanden. Hoppas därför att vi på Centrum för Näringslivshistoria med Komm som partner skall kunna göra en insats. till dess kan man alltid titta på Guldäggets historia här!

Att rädda reklamföretagens historia åt framtiden är en utmaning, de befinner sig mitt i språnget, i nya konstellationer och inte sällan köps de upp eller slås samman med utländska aktörer.

Vi börjar i alla fall samarbetet med Komm! i ett seminarium kring reklambranschens grand old lady,Sofia Gumaelius. Boken om henne, Annonsdrottningen, har skrivits av Ewonne Winblad kommer ut lagom till Bokmässan i september. Den är helt oemotståndlig och ger i ett slag reklambranschens historik ett ursprung. Sällan har en bransch haft så få, i detta fallet en enda individ, att tacka för så mycket…