”Företagsarkivens roll i framtiden” – ICA SBA 17

Den internationella arkivorganisationen International Council on Archives‘ (ICA) höll 2017 sin årliga konferens för företagsarkiv – Section on Business Archives (SBA) – i Stockholm. Vi på Centrum för Näringslivshistoria var värdar för dagarna. Här är filmer från alla presentationer som hölls 5-6 april i Eric Ericssonhallen.

Missa inte nästa ICA SBA konferens: 4–6 december 2017 i Mumbai.

Konferensens moderator var Anders Sjöman, Centrum för Näringslivshistoria. Foton av Linus Sundahl-Djerf. Filmer av Videomaskinen, med stöd från Riksbankens Jubileumsfond.

5 april: En dag med föreläsningar och paneler.

Invigning och välkomsttal.

Alexander Bieri, ordförande för SBA och kurator på Roche Archives, för SBA.

>> Se Alexander’s välkomsttal.

Mats Berglund, Stockholms kommunfullmäktige, å Stockholms stads vägnar.

>> Se Mats välkomsttal.

Keynote: ”In Praise of Open”

Katherine Maher
Executive Director för Wikimedia Foundation
Sedan 2016 är Katherine högste chef på Wikimedia Foundation, den ideella organisation som stödjer Wikipedia och dess systerprojekt. I sitt invigningstal talade hon om behovet av ökad transparens i dessa tider av ”faktaresisten” – och den roll som företagsarkiv då kan spela.

Tema: Att berätta om företagensarkivens värde för olika intressenter

Tema: Att berätta företagens historia för allmänheten

Workshop: “Om fem år, vad kommer våra utmaningar vara? Samma som idag eller nya?”

I denna workshop tittade alla konferensdeltagare tillbaka tillsammans, för att se vad som hänt inom företagsarkivbranschen på sistone. Och sedan blickade vi framåt för att se vilka utmaningar som kommer dyka upp. Ted Ryan från Coca-Cola Archives inlede workshopen med en kort reflektion. Anders Houltz från Centrum för Näringslivshistoria ledde sedan grupparbetet.   Workshopen filmades inte.  

Ted Ryan, chefsarkivarie på Coca-Cola Archives (Atlanta, USA)  talade om de utmaningar han ser att företagsarkiv står inför. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Ted Ryan, chefsarkivarie på Coca-Cola Archives (Atlanta, USA) talade om de utmaningar han ser att företagsarkiv står inför. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Ted Ryan, chefsarkivare på Coca-Cola i Atlanta, USA. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Ted Ryan, chefsarkivare på Coca-Cola i Atlanta, USA. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Anders Houltz, forskningssekreterare på Centrum för Näringslivshistoria, ledde en workshop kring framtidens utmaningar för företagsarkiv. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Anders Houltz, forskningssekreterare på Centrum för Näringslivshistoria, ledde en workshop kring framtidens utmaningar för företagsarkiv. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Anders Houltz, forskningssekreterare på Centrum för Näringslivshistoria, ledde en workshop kring framtidens utmaningar för företagsarkiv. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Anders Houltz, forskningssekreterare på Centrum för Näringslivshistoria, ledde en workshop kring framtidens utmaningar för företagsarkiv. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Alla deltagare bads skriva ned sin egen topp-tre-lista över framtidens utmaningar för företagsarkiv, i en workshop som leddes av Anders Houltz, forskningssekreterare på Centrum för Näringslivshistoria. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Alla deltagare bads skriva ned sin egen topp-tre-lista över framtidens utmaningar för företagsarkiv, i en workshop som leddes av Anders Houltz, forskningssekreterare på Centrum för Näringslivshistoria. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Alla deltagare bads skriva ned sin egen topp-tre-lista över framtidens utmaningar för företagsarkiv, i en workshop som leddes av Anders Houltz, forskningssekreterare på Centrum för Näringslivshistoria. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Alla deltagare bads skriva ned sin egen topp-tre-lista över framtidens utmaningar för företagsarkiv, i en workshop som leddes av Anders Houltz, forskningssekreterare på Centrum för Näringslivshistoria. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Alexander Bieri, kurator på Roche Historical Collection and Archive i Basel, Schweiz, kommenterar.  Foto: Linus Sundahl-Djerf

Alexander Bieri, kurator på Roche Historical Collection and Archive i Basel, Schweiz, kommenterar. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Yuko Matsuzaki, business archives specialist på Shibusawa Eiichi Memorial Foundation i Japan, ställer en fråga till paneldeltagarna. Till höger om henne lyssnar Becky Haglund Tousey, arkivkonsult och tidigare med Mondelez Archives, (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Yuko Matsuzaki, business archives specialist på Shibusawa Eiichi Memorial Foundation i Japan, ställer en fråga till paneldeltagarna. Till höger om henne lyssnar Becky Haglund Tousey, arkivkonsult och tidigare med Mondelez Archives, (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Tema: ”Kan jag få se din historia?” Vad forskare förväntar sig av företag.

Erik Rauchef för Hagley Museum & Library (USA)

Här finns mer från Eriks presentation

Vrunda PathareGodrej Archives (Indien)

Här finns mer från Vrundas presentation.

Susanna Fellman, professor i företagshistoria på Göteborgs universitet

Panelsamtal med Erik, Vrunda och Susanna

Avslutningstal: “Så vems jobb är det egentligen att spara historien?”

Jean Seaton, professor i mediahistoria på University of Westminister och officiell historiker för BBC avslutade den första dagen med att tala om ”Whose job is it to save history anyway?”  Jean kunde inte resa till Stockholm, utan gav sitt tal via video från hemmet i London.

Vid dagens slut…

Efter konferensdagens slut så minglade deltagarna på Volvo Showroom i Kungsträdgården, bland både gamla och nya Volvo-modeller.

Alexander Husebye (Centrum för Näringslivshistoria, Sverige), Vrunda Pathare (Godrej Archives, Indien) och Yuko Matsuzaki Nagai (Shibusawa Eiichi-stiftelsen, Japan). Foto: Linus Sundahl-Djerf

Alexander Husebye (Centrum för Näringslivshistoria, Sverige), Vrunda Pathare (Godrej Archives, Indien) och Yuko Matsuzaki Nagai (Shibusawa Eiichi-stiftelsen, Japan). Foto: Linus Sundahl-Djerf

Henning Morgen (Maersk, Danmark) and Jürgen Wittman (Mercedes-Benz Classic Archives, Stuttgart). Foto: Linus Sundahl-Djerf

Henning Morgen (Maersk, Danmark) and Jürgen Wittman (Mercedes-Benz Classic Archives, Stuttgart). Foto: Linus Sundahl-Djerf

Ben Wubs (University of Rotterdam, Netherlands) och Ted Ryan (Coca-Cola Archives, Atlanta, USA). Foto: Linus Sundahl-Djerf

Ben Wubs (University of Rotterdam, Netherlands) och Ted Ryan (Coca-Cola Archives, Atlanta, USA). Foto: Linus Sundahl-Djerf

I mitten: Tony Nilsson, arkivarie på IKEA.

I mitten: Tony Nilsson, arkivarie på IKEA.

I mitten: Kiara King, Ballast Trust (UK)

I mitten: Kiara King, Ballast Trust (UK)

Gruppen i mitten, från höger: Cheryl Brown (Ballast Trust, UK), Alexandra Mitchell (Peel Group, UK), Karyn Williamson (Standard Life, Scotland) och med ryggen mot kameran, Kiara King (Ballast Trust, UK). -- Foto: Linus Sundahl-Djerf

Gruppen i mitten, från höger: Cheryl Brown (Ballast Trust, UK), Alexandra Mitchell (Peel Group, UK), Karyn Williamson (Standard Life, Scotland) och med ryggen mot kameran, Kiara King (Ballast Trust, UK). -- Foto: Linus Sundahl-Djerf

Till vänster: Tim Schantz, The History Factory (USA).  Till höger:  Cédric Champagne, Université du Québec à Montréal. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Till vänster: Tim Schantz, The History Factory (USA). Till höger: Cédric Champagne, Université du Québec à Montréal. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Längst till vänster:  Lionel Husson, Spark Group (Frankrike).  Därefter, från vänster:  Yuko Matsuzaki 
Nagai (Shibusawa Eiichi-stiftelsen, Japan), Ben Wubs (University of Rotterdam, Nederländerna) och Tracy Panek (Levi Strauss & Co, USA).  Foto: Linus Sundahl-Djerf

Längst till vänster: Lionel Husson, Spark Group (Frankrike). Därefter, från vänster: Yuko Matsuzaki Nagai (Shibusawa Eiichi-stiftelsen, Japan), Ben Wubs (University of Rotterdam, Nederländerna) och Tracy Panek (Levi Strauss & Co, USA). Foto: Linus Sundahl-Djerf

Från vänster: Alexander Husebye (Centrum för Näringslivshistoria), Torkel Thime (Norwegian Oil and Gas Archives) och Ole Gausdal (Norska Riksarkivet). Foto: Linus Sundahl-Djerf

Från vänster: Alexander Husebye (Centrum för Näringslivshistoria), Torkel Thime (Norwegian Oil and Gas Archives) och Ole Gausdal (Norska Riksarkivet). Foto: Linus Sundahl-Djerf

Middag och mingel på Volvo Showroom efter konferensens första dag.  (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Middag och mingel på Volvo Showroom efter konferensens första dag. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Konferensens första dag avslutade med mingel på Volvo Showroom - som ställt en Volvo Amazon i originalutförande utanför lokalen. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Konferensens första dag avslutade med mingel på Volvo Showroom - som ställt en Volvo Amazon i originalutförande utanför lokalen. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Konferensens första dag avslutade med mingel på Volvo Showroom - som blandar gamla och nya modeller i sina utställningslokaler. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Konferensens första dag avslutade med mingel på Volvo Showroom - som blandar gamla och nya modeller i sina utställningslokaler. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

David Hay, arkiv- och kulturarvschef på BT Group (UK), tar en selfie med en Volvo Amazon på kvällsminglet på Volvo Showroom. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

David Hay, arkiv- och kulturarvschef på BT Group (UK), tar en selfie med en Volvo Amazon på kvällsminglet på Volvo Showroom. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

6 april: En dag med exempel och cases.

Keynote: “Usages of the Past: History, Reputation and Storytelling”

Ben WubsErasmus School of History, Culture & Communication i Rotterdam. Ben utgick från sin forskning när han talade om hur företag använder – eller inte! – sin egen historia för att bygga sitt rykte och som källa för sin ”storytelling”. (Ben deltog även på History Marketing Summit 2016. Se hans presentation här.)

IKEA Museum (Sverige)

Carina Kloek-Malmsten, museichef på IKEA Museum.
Sommaren 2016 gjorde IKEA om sitt första varuhus i Älmhult till ett företagsmuseum. Museichefen Carina Kloek-Malmsten berättade om varför ett företagsarkiv och – museum är bra för både organisationen och internutbildningen.

Här finns mer från Carinas presentation.

Kinas statsarkiv (State Archives Administration of China)

Cai Yingfang, Section of Business Archives, State Archives of China.
Cai berättade om hur kinesiska företagsarkiv arbetar med ”big data”, och gav även en introduktion till det kinesiska arkivsystemet.

Här finns mer från Cais presentation.

The Hong Kong Heritage Project

Amelia Allsop, Research Manager, Hong Kong Heritage Project
På senare tid har företagsarkiv kommit att spela en allt mer aktiv roll när det gäller att bevara Hong Kongs historia. Amelia berättade om det arbete som gjorts inom Hong Kong Heritage Project (HKHP), som till stor del utgick från affärsfamiljen Kadoories arkiv. .

Martini & Rossi Historical Archive (Italien)

Anna Scudellari, Martini & Rossi Historical Archive
Anna Scudellari är arkivkonsult på Martini & Rossi Historical Archive och även del av det globala arkivteamet på Bacardi. Hon talade om hur företagets arv är den bästa källan för all kommunikation kring varumärket Martini. Hon berättade även om de företagsmuseum som företaget byggt, kallat MARTINI Brand Home – och hur företagets arkiv givits den officiella utnämningen ”Great Historical Interest” av den italienska staten.

Se mer bilder från Annas presentation här.

Mercedes Archives (Tyskland)

Jürgen E Wittman, Mercedes-Benz Classic Archives
Jürgen från Mercedes-Benz Classic Archives & Collection i Stuttgart berättade om hur företaget arbetat med att öppna upp sina företagsarkiv online och till allmänheten.

Här finns mer från Jürgens presentation.

Budweiser (Anheuser-Busch), USA

Tracy Lauer, historiker och “Chief Storyteller” på Budweiser (Anheuser-Busch)
Historikern och arkivchefen Tracy Lauer från Anheuser-Busch i St Louis, USA, berättade hur bryggerijätten använder sitt historiska material. Och hur henne chef sa till henne att sätta titeln ”Chief Storyteller” på visitkortet.  (Kul extraläsning: ”In 2015, Anheuser-Busch brought back a 130-year old beer” och ”Budweiser’s Super Bowl ad is about its immigrant founder.”)

Här finns mer från Tracys presentation.

Adidas (Tyskland)

Susen Friedrich, Adidas History Management (Germany)
Susen, som är samlingsansvarig på Adidas, talade om hur företaget arbetar med att bevara sitt historiska material och sedan presentera det på nätet, bl a på sajterna Adidas history and Adidas Archive.

Här finns mer från Susens presentation.

 

Hallmark Archives (USA)

Samantha Bradbeer, historiker på Hallmark Archives
Samantha, som är historiker på Hallmark, berättade om hur Hallmark, det globala gratulationskortsföretaget från Kansas City, USA, använder sin egen historia för att se till at de är relevanta även i dagens digitala ålder. (Kul extraklipp: Inside the Archives of Hallmark, ABC News, 22 dec 2016; och extraläsning: ”How the humble greeting card continues to thrive in the digital age”, Quartz, 23 dec 2016.)

>> FILMEN KOMMER SNART <<

 

Avslutning – och överlämning till nästa ICA SBA konerens: 4-6 december 2017 i Mumbai

Som värd för evenemanget avslutade Alexander Husebye från Centrum för Näringslivshistoria konferensen – och lämnade över till Vrunda Pathare från Godrej Archives, värdar för nästa konferens.  Vrunda bjöd alla välkomna till Mumbai den 4-6 december 2017 för den ICA SBA konferensen.

Avslutningsvis, lite bilder:

ICA SBA 2017 konferensen hölls i Eric Ericssonhallen på Skeppsholmen i Stockholm med Centrum för Näringslivshistoria som värdar. Foto: Linus Sundahl-Djerf

ICA SBA 2017 konferensen hölls i Eric Ericssonhallen på Skeppsholmen i Stockholm med Centrum för Näringslivshistoria som värdar. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Anders Sjöman från Centrum för Näringslivshistoria var konferensens moderator.

Anders Sjöman från Centrum för Näringslivshistoria var konferensens moderator. "Och vet ni, det finns inget wifi. Så vi får begränsa oss till att prata här och nu med varandra.". (Foto: Linus Sundal-Djerf)

Alexander Bieri är kurator på Roche Historical Collection and Archive i Basel, Schweiz. Han är även ordförande för ICA SBA och hälsade alla deltagare välkomna till årets konferens. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Alexander Bieri är kurator på Roche Historical Collection and Archive i Basel, Schweiz. Han är även ordförande för ICA SBA och hälsade alla deltagare välkomna till årets konferens. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Mats Berglund (mp), andre vice ordförande i Stockholms kommunfullmäktige och tillika historiker, hälsade deltagarna välkomna å Stockholms stads vägnar. -- Foto: Linus Sundahl-Djerf

Mats Berglund (mp), andre vice ordförande i Stockholms kommunfullmäktige och tillika historiker, hälsade deltagarna välkomna å Stockholms stads vägnar. -- Foto: Linus Sundahl-Djerf

Stockholms handelskammare var medgrundare när Centrum för Näringslivshistoria skapades 1974. Andreas Åström, handelskammarens kommunikationschef, hälsade alla deltagare välkomna.

Stockholms handelskammare var medgrundare när Centrum för Näringslivshistoria skapades 1974. Andreas Åström, handelskammarens kommunikationschef, hälsade alla deltagare välkomna.

Katherine Maher, Wikimedias högste chef, var invigningstalare på ICA SBA 17 i Stockholm. Hon talade om transparens i en värld som blir allt mer faktaresistent - och den roll som företagsarkiv kan spela. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Katherine Maher, Wikimedias högste chef, var invigningstalare på ICA SBA 17 i Stockholm. Hon talade om transparens i en värld som blir allt mer faktaresistent - och den roll som företagsarkiv kan spela. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Katherine Maher, Wikimedias högste chef, var invigningstalare på ICA SBA 17 i Stockholm. Hon talade om transparens i en värld som blir allt mer faktaresistent - och den roll som företagsarkiv kan spela. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Katherine Maher, Wikimedias högste chef, var invigningstalare på ICA SBA 17 i Stockholm. Hon talade om transparens i en värld som blir allt mer faktaresistent - och den roll som företagsarkiv kan spela. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Katherine Maher, Wikimedias högste chef, var invigningstalare på ICA SBA 17 i Stockholm. Hon talade om transparens i en värld som blir allt mer faktaresistent - och den roll som företagsarkiv kan spela. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Katherine Maher, Wikimedias högste chef, var invigningstalare på ICA SBA 17 i Stockholm. Hon talade om transparens i en värld som blir allt mer faktaresistent - och den roll som företagsarkiv kan spela. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Katherine Maher, Wikimedias högste chef, var invigningstalare på ICA SBA 17 i Stockholm. Hon talade om transparens i en värld som blir allt mer faktaresistent - och den roll som företagsarkiv kan spela. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Katherine Maher, Wikimedias högste chef, var invigningstalare på ICA SBA 17 i Stockholm. Hon talade om transparens i en värld som blir allt mer faktaresistent - och den roll som företagsarkiv kan spela. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Anders Sjöman (Centrum för Näringslivshistoria), Katherine Maher (Wikimedia Foundation) och Alexander Husebye (Centrum för Näringslivshistoria).   -- Foto: Linus Sundahl-Djerf

Anders Sjöman (Centrum för Näringslivshistoria), Katherine Maher (Wikimedia Foundation) och Alexander Husebye (Centrum för Näringslivshistoria). -- Foto: Linus Sundahl-Djerf

Dagens första panel handlade om

Dagens första panel handlade om "Communicating the value of business archives to our stakeholders", med bidrag från (från vänster), Torkel Thime (The Norwegian Oil and Gas Archives, Norge), Yuko Matsuzaki (Shibusawa Eiichi Memorial Foundation, Japan) och Tim Schantz (The History Factory, USA). Foto: Linus Sundahl-Djerf

Torkel Thime, Norsk olje- og gassarkiv (Norge). Foto: Linus Sundahl-Djerf

Torkel Thime, Norsk olje- og gassarkiv (Norge). Foto: Linus Sundahl-Djerf

Dagens första panel handlade om

Dagens första panel handlade om "Communicating the value of business archives to our stakeholders", med bidrag från (från höger), Yuko Matsuzaki (Shibusawa Eiichi Memorial Foundation, Japan), Torkel Thime (The Norwegian Oil and Gas Archives, Norge) och Tim Schantz (The History Factory, USA). Foto: Linus Sundahl-Djerf

Tim Schantz, The History Factory (USA). Foto: Linus Sundahl-Djerf

Tim Schantz, The History Factory (USA). Foto: Linus Sundahl-Djerf

Dagens andra panel,

Dagens andra panel, "Sharing corporate stories to the larger public", med paneldeltagarna (från höger), Deirdre McParland, arkivarie på Electricity Supply Board (ESB) Archives, Irland; Lars Ilshammar, vice riksbibliotikarie på Kungliga Biblioteket, Sverige; och Fredric Karén, chefredaktör på Svenska Dagbladet. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Fredric Karén, chefredaktör på Svenska Dagbladet. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Fredric Karén, chefredaktör på Svenska Dagbladet. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Fredric Karén, chefredaktör på Svenska Dagbladet. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Fredric Karén, chefredaktör på Svenska Dagbladet. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Lars Ilshammar, vice riksbibliotikarie på Kungliga Biblioteket. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Lars Ilshammar, vice riksbibliotikarie på Kungliga Biblioteket. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Deirdre McParland, arkivarie på Electricity Supply Board (ESB) Archives, Irland. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Deirdre McParland, arkivarie på Electricity Supply Board (ESB) Archives, Irland. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Deirdre McParland, arkivarie på Electricity Supply Board (ESB) Archives, Irland. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Deirdre McParland, arkivarie på Electricity Supply Board (ESB) Archives, Irland. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Fredric Karén, chefredaktör på Svenska Dagbladet, och Lars Ilshammar, vice riksbibliotikarie på Kungliga Biblioteket. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Fredric Karén, chefredaktör på Svenska Dagbladet, och Lars Ilshammar, vice riksbibliotikarie på Kungliga Biblioteket. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Lunch på konferensens första dag. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Lunch på konferensens första dag. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Ted Ryan, chefsarkivarie på Coca-Cola Archives (Atlanta, USA)  talade om de utmaningar han ser att företagsarkiv står inför. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Ted Ryan, chefsarkivarie på Coca-Cola Archives (Atlanta, USA) talade om de utmaningar han ser att företagsarkiv står inför. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Ted Ryan, chefsarkivare på Coca-Cola i Atlanta, USA. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Ted Ryan, chefsarkivare på Coca-Cola i Atlanta, USA. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Anders Houltz, forskningssekreterare på Centrum för Näringslivshistoria, ledde en workshop kring framtidens utmaningar för företagsarkiv. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Anders Houltz, forskningssekreterare på Centrum för Näringslivshistoria, ledde en workshop kring framtidens utmaningar för företagsarkiv. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Alla deltagare bads skriva ned sin egen topp-tre-lista över framtidens utmaningar för företagsarkiv, i en workshop som leddes av Anders Houltz, forskningssekreterare på Centrum för Näringslivshistoria. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Alla deltagare bads skriva ned sin egen topp-tre-lista över framtidens utmaningar för företagsarkiv, i en workshop som leddes av Anders Houltz, forskningssekreterare på Centrum för Näringslivshistoria. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Alla deltagare bads skriva ned sin egen topp-tre-lista över framtidens utmaningar för företagsarkiv, i en workshop som leddes av Anders Houltz, forskningssekreterare på Centrum för Näringslivshistoria. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Alla deltagare bads skriva ned sin egen topp-tre-lista över framtidens utmaningar för företagsarkiv, i en workshop som leddes av Anders Houltz, forskningssekreterare på Centrum för Näringslivshistoria. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Alexander Bieri, kurator på Roche Historical Collection and Archive i Basel, Schweiz, kommenterar.  Foto: Linus Sundahl-Djerf

Alexander Bieri, kurator på Roche Historical Collection and Archive i Basel, Schweiz, kommenterar. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Kaffepaus under konferensen, som hölls på Eric Ericssonhallen på Skeppsholmen i Stockholm. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Kaffepaus under konferensen, som hölls på Eric Ericssonhallen på Skeppsholmen i Stockholm. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Kaffepaus under konferensen, som hölls på Eric Ericssonhallen på Skeppsholmen i Stockholm. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Kaffepaus under konferensen, som hölls på Eric Ericssonhallen på Skeppsholmen i Stockholm. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Kaffepaus under konferensen, som hölls på Eric Ericssonhallen på Skeppsholmen i Stockholm. I bildens nedre kant: Alexander Husebye, vd på Centrum för Näringslivshistoria talar med Tim Schantz, från The History Factory i Washington DC. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Kaffepaus under konferensen, som hölls på Eric Ericssonhallen på Skeppsholmen i Stockholm. I bildens nedre kant: Alexander Husebye, vd på Centrum för Näringslivshistoria talar med Tim Schantz, från The History Factory i Washington DC. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Tracey Panek, arkivarie och företagshistoriker på Levi Strauss & Co. (Japp, företaget med jeansen.)

Tracey Panek, arkivarie och företagshistoriker på Levi Strauss & Co. (Japp, företaget med jeansen.)

Dagens sista panel,

Dagens sista panel, "Can I see your history? The expectations of researchers on business archives" innehöll bidrag från (från vänster), Susanna Fellman (professor i business history på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet), Vrunda Pathare (chefsarkivarie på Godrej Archives, Indien) och Erik Rau (Hagley Museum and Library, USA). Foto: Linus Sundahl-Djerf

Erik Rau (Hagley Museum and Library, USA).  Foto: Linus Sundahl-Djerf

Erik Rau (Hagley Museum and Library, USA). Foto: Linus Sundahl-Djerf

Vrunda Pathare, chefsarkivarie på Godrej Archives (Mumbai, India). Foto: Linus Sundahl-Djerf

Vrunda Pathare, chefsarkivarie på Godrej Archives (Mumbai, India). Foto: Linus Sundahl-Djerf

Susanna Fellman, professor i business history på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Foto: Linus Sundahl-Djerf.

Susanna Fellman, professor i business history på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Foto: Linus Sundahl-Djerf.

Susanna Fellman, professor i business history på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Foto: Linus Sundahl-Djerf.

Susanna Fellman, professor i business history på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Foto: Linus Sundahl-Djerf.

Yuko Matsuzaki, business archives specialist på Shibusawa Eiichi Memorial Foundation i Japan, ställer en fråga till paneldeltagarna. Till höger om henne lyssnar Becky Haglund Tousey, arkivkonsult och tidigare med Mondelez Archives, (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Yuko Matsuzaki, business archives specialist på Shibusawa Eiichi Memorial Foundation i Japan, ställer en fråga till paneldeltagarna. Till höger om henne lyssnar Becky Haglund Tousey, arkivkonsult och tidigare med Mondelez Archives, (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Alexander Bieri (Roche), Tim Schantz (The History Factory) och Melanie Aspey (Rothschild Archives).  Foto: Linus Sundahl-Djerf

Alexander Bieri (Roche), Tim Schantz (The History Factory) och Melanie Aspey (Rothschild Archives). Foto: Linus Sundahl-Djerf

Jean Seaton, professor i mediehistoria vid University of Westminister och officiell historiker för BBC, kunde inte resa så hon gav dagens avslutningspresentation via video från London istället:

Jean Seaton, professor i mediehistoria vid University of Westminister och officiell historiker för BBC, kunde inte resa så hon gav dagens avslutningspresentation via video från London istället: "Who’s job is it to save history?” (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Jean Seaton, professor i mediehistoria vid University of Westminister och officiell historiker för BBC, kunde inte resa så hon gav dagens avslutningspresentation via video från London istället:

Jean Seaton, professor i mediehistoria vid University of Westminister och officiell historiker för BBC, kunde inte resa så hon gav dagens avslutningspresentation via video från London istället: "Who’s job is it to save history?” (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Konferensens första dag avslutade med mingel på Volvo Showroom - som ställt en Volvo Amazon i originalutförande utanför lokalen. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Konferensens första dag avslutade med mingel på Volvo Showroom - som ställt en Volvo Amazon i originalutförande utanför lokalen. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Konferensens första dag avslutade med mingel på Volvo Showroom - som blandar gamla och nya modeller i sina utställningslokaler. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Konferensens första dag avslutade med mingel på Volvo Showroom - som blandar gamla och nya modeller i sina utställningslokaler. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Alexander Husebye (Centrum för Näringslivshistoria, Sverige), Vrunda Pathare (Godrej Archives, Indien) och Yuko Matsuzaki Nagai (Shibusawa Eiichi-stiftelsen, Japan). Foto: Linus Sundahl-Djerf

Alexander Husebye (Centrum för Näringslivshistoria, Sverige), Vrunda Pathare (Godrej Archives, Indien) och Yuko Matsuzaki Nagai (Shibusawa Eiichi-stiftelsen, Japan). Foto: Linus Sundahl-Djerf

Henning Morgen (Maersk, Danmark) and Jürgen Wittman (Mercedes-Benz Classic Archives, Stuttgart). Foto: Linus Sundahl-Djerf

Henning Morgen (Maersk, Danmark) and Jürgen Wittman (Mercedes-Benz Classic Archives, Stuttgart). Foto: Linus Sundahl-Djerf

Längst till vänster:  Lionel Husson, Spark Group (Frankrike).  Därefter, från vänster:  Yuko Matsuzaki 
Nagai (Shibusawa Eiichi-stiftelsen, Japan), Ben Wubs (University of Rotterdam, Nederländerna) och Tracy Panek (Levi Strauss & Co, USA).  Foto: Linus Sundahl-Djerf

Längst till vänster: Lionel Husson, Spark Group (Frankrike). Därefter, från vänster: Yuko Matsuzaki Nagai (Shibusawa Eiichi-stiftelsen, Japan), Ben Wubs (University of Rotterdam, Nederländerna) och Tracy Panek (Levi Strauss & Co, USA). Foto: Linus Sundahl-Djerf

Gruppen i mitten, från höger: Cheryl Brown (Ballast Trust, UK), Alexandra Mitchell (Peel Group, UK), Karyn Williamson (Standard Life, Scotland) och med ryggen mot kameran, Kiara King (Ballast Trust, UK). -- Foto: Linus Sundahl-Djerf

Gruppen i mitten, från höger: Cheryl Brown (Ballast Trust, UK), Alexandra Mitchell (Peel Group, UK), Karyn Williamson (Standard Life, Scotland) och med ryggen mot kameran, Kiara King (Ballast Trust, UK). -- Foto: Linus Sundahl-Djerf

I mitten: Tony Nilsson, arkivarie på IKEA.

I mitten: Tony Nilsson, arkivarie på IKEA.

Ben Wubs, professor vid Erasmus University i Rotterdam, talade om “Usages of the Past: History, Reputation and Storytelling”, med exempel bl a från hans egen forskning hos Unilever. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Ben Wubs, professor vid Erasmus University i Rotterdam, talade om “Usages of the Past: History, Reputation and Storytelling”, med exempel bl a från hans egen forskning hos Unilever. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Ben Wubs, professor vid Erasmus University i Rotterdam, talade om “Usages of the Past: History, Reputation and Storytelling”, med exempel bl a från hans egen forskning hos Unilever. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Ben Wubs, professor vid Erasmus University i Rotterdam, talade om “Usages of the Past: History, Reputation and Storytelling”, med exempel bl a från hans egen forskning hos Unilever. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Det allra första IKEA-varuhuset i Älmhult är sedan 2016 företagets egna museum. Carina Kloek-Malmsten, chef för IKEA Museum i Älmhult, berättade om hur museet tillkomst och utveckling. (Foto: Linus Sundal-Djerf)

Det allra första IKEA-varuhuset i Älmhult är sedan 2016 företagets egna museum. Carina Kloek-Malmsten, chef för IKEA Museum i Älmhult, berättade om hur museet tillkomst och utveckling. (Foto: Linus Sundal-Djerf)

Det allra första IKEA-varuhuset i Älmhult är sedan 2016 företagets egna museum. Carina Kloek-Malmsten, chef för IKEA Museum i Älmhult, berättade om hur museet tillkomst och utveckling. (Foto: Linus Sundal-Djerf)

Det allra första IKEA-varuhuset i Älmhult är sedan 2016 företagets egna museum. Carina Kloek-Malmsten, chef för IKEA Museum i Älmhult, berättade om hur museet tillkomst och utveckling. (Foto: Linus Sundal-Djerf)

Cai Yingfang, från avdelningen för företagsarkiv hos State Archives Administration of China, talade om kinesiska företagsarkiv i en era av

Cai Yingfang, från avdelningen för företagsarkiv hos State Archives Administration of China, talade om kinesiska företagsarkiv i en era av "big data". (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Amelia Allsop, forskningsansvarig för Hong Kong Heritage Project, talade om hur arkivet från industrifamiljen Kadoorie var grunden och förutsätningen för hela projektet. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Amelia Allsop, forskningsansvarig för Hong Kong Heritage Project, talade om hur arkivet från industrifamiljen Kadoorie var grunden och förutsätningen för hela projektet. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Amelia Allsop, forskningsansvarig för Hong Kong Heritage Project, talade om hur arkivet från industrifamiljen Kadoorie var grunden och förutsätningen för hela projektet. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Amelia Allsop, forskningsansvarig för Hong Kong Heritage Project, talade om hur arkivet från industrifamiljen Kadoorie var grunden och förutsätningen för hela projektet. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Anna Scudellari, konsult på Martini & Rossi Historical Archive och del av Bacardi Archive Team, talade om hur företagets historia är en källa för autenticitet, inspiration och kommunikation för varumärket MARTINI. Martinis företagsarkiv har även blivit utnämnd till  “Great Historical Interest” i Italien.  (Foto: LInus Sundahl-Djerf)

Anna Scudellari, konsult på Martini & Rossi Historical Archive och del av Bacardi Archive Team, talade om hur företagets historia är en källa för autenticitet, inspiration och kommunikation för varumärket MARTINI. Martinis företagsarkiv har även blivit utnämnd till “Great Historical Interest” i Italien. (Foto: LInus Sundahl-Djerf)

Anna Scudellari, konsult på Martini & Rossi Historical Archive och del av Bacardi Archive Team, talade om hur företagets historia är en källa för autenticitet, inspiration och kommunikation för varumärket MARTINI. Martinis företagsarkiv har även blivit utnämnd till  “Great Historical Interest” i Italien.  (Foto: LInus Sundahl-Djerf)

Anna Scudellari, konsult på Martini & Rossi Historical Archive och del av Bacardi Archive Team, talade om hur företagets historia är en källa för autenticitet, inspiration och kommunikation för varumärket MARTINI. Martinis företagsarkiv har även blivit utnämnd till “Great Historical Interest” i Italien. (Foto: LInus Sundahl-Djerf)

Anna Scudellari, konsult på Martini & Rossi Historical Archive och del av Bacardi Archive Team, talade om hur företagets historia är en källa för autenticitet, inspiration och kommunikation för varumärket MARTINI. Martinis företagsarkiv har även blivit utnämnd till  “Great Historical Interest” i Italien.  (Foto: LInus Sundahl-Djerf)

Anna Scudellari, konsult på Martini & Rossi Historical Archive och del av Bacardi Archive Team, talade om hur företagets historia är en källa för autenticitet, inspiration och kommunikation för varumärket MARTINI. Martinis företagsarkiv har även blivit utnämnd till “Great Historical Interest” i Italien. (Foto: LInus Sundahl-Djerf)

Jürgen E Wittman är ansvarig för Mercedes-Benz Classic Archives & Collection i Stuttgart och pratade om hur företaget har öppnat sina arkiv både online och i museum för allmänheten. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Jürgen E Wittman är ansvarig för Mercedes-Benz Classic Archives & Collection i Stuttgart och pratade om hur företaget har öppnat sina arkiv både online och i museum för allmänheten. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Jürgen E Wittman är ansvarig för Mercedes-Benz Classic Archives & Collection i Stuttgart och pratade om hur företaget har öppnat sina arkiv både online och i museum för allmänheten. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Jürgen E Wittman är ansvarig för Mercedes-Benz Classic Archives & Collection i Stuttgart och pratade om hur företaget har öppnat sina arkiv både online och i museum för allmänheten. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Jürgen E Wittman är ansvarig för Mercedes-Benz Classic Archives & Collection i Stuttgart och pratade om hur företaget har öppnat sina arkiv både online och i museum för allmänheten. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Jürgen E Wittman är ansvarig för Mercedes-Benz Classic Archives & Collection i Stuttgart och pratade om hur företaget har öppnat sina arkiv både online och i museum för allmänheten. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Tracy Lauer, historiker and arkivarie hos Anheuser-Busch in St Louis, USA, berättade om hur bryggerijätten använder sitt historiska material. Och hur hennes chef sa till henne att hennes titel skulle vara

Tracy Lauer, historiker and arkivarie hos Anheuser-Busch in St Louis, USA, berättade om hur bryggerijätten använder sitt historiska material. Och hur hennes chef sa till henne att hennes titel skulle vara " chief storyteller". (Foto: Linus Sundahl- Djerf)

Tracy Lauer, historiker and arkivarie hos Anheuser-Busch in St Louis, USA, berättade om hur bryggerijätten använder sitt historiska material. Och hur hennes chef sa till henne att hennes titel skulle vara

Tracy Lauer, historiker and arkivarie hos Anheuser-Busch in St Louis, USA, berättade om hur bryggerijätten använder sitt historiska material. Och hur hennes chef sa till henne att hennes titel skulle vara " chief storyteller". (Foto: Linus Sundahl- Djerf)

Tracy Lauer, historiker and arkivarie hos Anheuser-Busch in St Louis, USA, berättade om hur bryggerijätten använder sitt historiska material. Och hur hennes chef sa till henne att hennes titel skulle vara

Tracy Lauer, historiker and arkivarie hos Anheuser-Busch in St Louis, USA, berättade om hur bryggerijätten använder sitt historiska material. Och hur hennes chef sa till henne att hennes titel skulle vara " chief storyteller". (Foto: Linus Sundahl- Djerf)

Susen Friedrich, samlingsansvarig på Adidas, berättade hur företaget arbetar med att bevarar sitt historiska material och hur de presenterar det online, t ex på sajterna Adidas History och Adidas Archive. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Susen Friedrich, samlingsansvarig på Adidas, berättade hur företaget arbetar med att bevarar sitt historiska material och hur de presenterar det online, t ex på sajterna Adidas History och Adidas Archive. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Susen Friedrich, samlingsansvarig på Adidas, berättade hur företaget arbetar med att bevarar sitt historiska material och hur de presenterar det online, t ex på sajterna Adidas History och Adidas Archive. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Susen Friedrich, samlingsansvarig på Adidas, berättade hur företaget arbetar med att bevarar sitt historiska material och hur de presenterar det online, t ex på sajterna Adidas History och Adidas Archive. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Samantha Bradbeer, historiker på Hallmark, det globala grattiskortföretaget från Kansas City, USA, talade om hur deras egen företagshistoria hjälper dem att göra varumärket relevant även i en digital tidsålder. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Samantha Bradbeer, historiker på Hallmark, det globala grattiskortföretaget från Kansas City, USA, talade om hur deras egen företagshistoria hjälper dem att göra varumärket relevant även i en digital tidsålder. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Samantha Bradbeer, historiker på Hallmark, det globala grattiskortföretaget från Kansas City, USA, talade om hur deras egen företagshistoria hjälper dem att göra varumärket relevant även i en digital tidsålder. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Samantha Bradbeer, historiker på Hallmark, det globala grattiskortföretaget från Kansas City, USA, talade om hur deras egen företagshistoria hjälper dem att göra varumärket relevant även i en digital tidsålder. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Alexander Husebye, vd för Centrum för Näringslivshistoria och värd för de två konferensdagarna, hälsade alla välkomna. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Alexander Husebye, vd för Centrum för Näringslivshistoria och värd för de två konferensdagarna, hälsade alla välkomna. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Alexander Husebye, vd för Centrum för Näringslivshistoria, tackade för de två konferensdagarna, och lämnade över till värden för vinterns konferens, Vrunda Pathare från Godrej Archives i Mumbai. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Alexander Husebye, vd för Centrum för Näringslivshistoria, tackade för de två konferensdagarna, och lämnade över till värden för vinterns konferens, Vrunda Pathare från Godrej Archives i Mumbai. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

"I love archivists". Jackan alla branschkollegor på arkivkonferensen också ville ha.

Dela med dig av dina tankar