Nyheter

Köp dryck från Guttsta Källas bryggeri

Där satt den! Bättre argument för att använda sin historia kan inte fås för pengar.

I Dagens Industri intervjuas Hans Lageson, vd (vanlig dräng) på Guttsta Källas Bryggeri. Firman grundades i slutet av 1800-talet, slukades av Åbro för tio år sedan, lades ner, och återuppstod. Nu som familjeföretag med 12 anställda.

Och, vad finns där i historien – vid förra sekelskiftet, om inte en stark kvinna! Hilda som tog över efter sin make grundaren. ”Hon är motorn”, säger sonsonen Hans och ”vi spinner på Hilda, eftersom vi har en själ i företaget. Vi behöver inte hitta på en historia som många andra företag gör”

Hilda finns även på flaskorna med vatten och läsk, för att understryka att det handlar om närproducerat och genuint. Företagets ursprung, historien, spelar alltså en avgörande roll för Guttsta Källas bryggeri när de idag fattar beslut om att expandera och möta kundernas begär efter det lokala vattnet.

När jag är tillbaka från semestern måste jag kolla vilka bryggerier vi har i arkiven. Där finns säkert några varumärken som är värda att återuppliva.

Ps. På köpet fick jag en till vittnesbörd om historias värde som blir bra att använda när vi lanserar boken History Marketing den 1 oktober på Handelskammaren, missa inte det!