På Budweiser använder de företagsarkivet både för marknadsföring, som Super Bowl-filmen 2017, och för intern utbildning.
IKEAs egna företagsmuseum hjälper både organisatoriskt och utbildningsmässigt, berättar museichefen.
Företagsarkiv är inte bara kunskapskällor, de är källor för kunskapsproduktion, säger chefsarkivarien.
Jean Seaton, professor i mediahistoria och BBC officiella historiker, ställde en riktad fråga under ICA SBA-konferensen.
Professor Ben Wubs pratar om hur villiga företag egentligen är att släppa in forskare i sina arkiv och låta de berätta den ofiltrerade sanningen.
Att berätta ett företags historia börjar ofta med att man tittar in i – framtiden.
Lars Magnus och Hilda Ericsson var båda aktiva i utvecklandet av telefonföretaget. I en film framtagen för Ericssons 140 års jubileum får den kärleksfulla och affärsmässiga korrespondensen mellan…
År 2015 firade Nordiska Kompaniet på Hamngatan i Stockholm 100 år. Tillsammans med Centrum för Näringslivshistoria genomförde man under året en stor mängd event och…
Vattenfalls historia spänner över 100 år under vilka man har samlat på sig stora mängder filmmaterial. Genom ett projekt som letts av Vattenfalls kulturarvskommitté så har…
FRAMTIDEN FÖRR – Kring andra världskriget gav Albert Bonniers Förlag ut två av litteraturens främsta dystopier: Karin Boyes ”Kallocain” och George Orwells ”1984”. Två romaner som visade…