History marketing är när en verksamhet aktivt arbetar med sin egen autentiska berättelse eller sitt historiska sammanhang. Man gör det oftast för att stärka varumärket, bygga organisationen och kulturen eller hjälpa med förändringar.
På uppdrag av Heidelberg Materials Cement Sverige har vi på Centrum för Näringslivshistoria producerat en film om den svenska cementbranschens historia.
Cancerbekämpande Elekta fyllde 50 år och ville ha en heltäckande historieskrivning skriven av en utomstående. Den skrev vi åt dem – och hela historiken finns nu på deras sajt.
Få företag lever till 150 år. Men Atlas Copco har hållt sig relevanta sedan 1873, inte minst genom att omstöpa företaget flera gånger. Den historien behövs hållas vid liv, tyckte företaget när det fyllde 150 och bad oss göra en ny historiebok.
Från inkassoföretaget i Jönköping till dagens europeiska kredithanteringsföretag, som hjälper företag utvecklas genom att ta hand om deras kunder, går en 100-årig historia. Den berättas i ett nytt magasin vi gjort åt Intrum.
Se presentationerna från HMS23. Med bl a Autoliv, Elekta, Atlas Copco, Irish Distillers (Irland), Bosch (Tyskland) och Stockholms stadshus.
Helt nyskriven bok visar hur företag kan använda sin egen historia som en affärsmässig kraft för framtida tillväxt.
Vår kommunikationschef Anders Sjöman gästar B2B-podden och delar med sig av tips kring hur företag kan jobba med historia för att bygga sitt varumärke och organisation.
Svenska Retursystem, SRS, startade genom ett unikt samarbete mellan de största aktörerna inom livsmedelsbranschen. I en ny skrift från Förlaget Näringslivshistoria berättas företagets historia.
Sällskapet för folkundervisningens befrämjande har varit verksamma i hela 200 år. I en ny antologi beskrivs såväl föreningens historia som nutida verksamhet. Sex olika forskare beskriver också utvecklingen och utmaningarna inom det pedagogiska området som helhet.
The business of business history – vår kommunikationschef Anders Sjöman deltar i samtal om Centrum för Näringslivshistorias arbete med Carmen Hofmann från EABH i podden Finance & History.