History marketing är när en verksamhet aktivt arbetar med sin egen autentiska berättelse eller sitt historiska sammanhang. Man gör det oftast för att stärka varumärket, bygga organisationen och kulturen eller hjälpa med förändringar.
Hur kan företag använda sin egen autentiska historia? Vår kommunikationschef Anders Sjöman berättar i en intervju hos Marknadsföreningen i Stockholm.
Under 2017 har ett antal företag fyllt jämnt. Vissa slår på stort och firar ordentligt medan andra företag inte tar vara på sin historia och…
Lantmännens styrelseordförande Per Lindahl har besökt Centrum för Näringslivshistoria där arkivarien Benito Peix Geldart visade honom runt bland deras 300 hyllmeter. Bland protokoll, årsberättelser, fotografier…
Grand Hôtel byter färg på sin fasad och återknyter till sin historia. Sedan Grand Hôtel stod klart 1874 har fasaden bytt färg ett antal gånger….
Vi filmade alla presentationer på årets upplaga av HMS, konferensen för företag som jobbar med sin historia.
Hur mycket har Photoshop förändrats sedan starten? En hel del visar det sig. Vi har väl alla suttit och irriterat oss över ännu en meningslös…
När Nintendo släppte sin spelkonsol NES 1983 vände de upp och ner på spelindustrin. Den blev en bejublad succé och sålde i nästan 62 miljoner…
Coca-Cola har ett mycket omfattande arkiv, här berättar dess chef Ted Ryan om arbetet med företagets historia och hur det egentligen står till med Coca-Cola…
Den 12 oktober år 1847 grundar Werner Siemens och Johan George Halske Telegraphen-Bauanstalt von Siemens & Halske. Idag heter företaget Siemens och är ett globalt…
Anna Scudellari, arkivkonsult på Martini & Rossi, talar om hur företagets arv skänker äkthet i dagens kommunikation.