År 1975 stod Mjölkcentralens nya organisation klar efter fusion mellan flera mejeriföreningar. För att stärka samhörigheten och markera att en ny epok inleddes behövdes ett nytt namn. Det blev Arla.

Arlakossan, som är en modifierad variant av den äldre Mjölkcentralenkossan, gjorde samtidigt entré och syntes på förpackningar, skyltar och distributionsbilar. Den stora gungkon i trä i arkivet hos Centrum för Näringslivshistoria är dock äldre än så. Antagligen är den från slutet av 50-talet och stod först uppställd i Uppsalamejeriet för att senare pryda entrén till Arlas huvudkontor på Torsgatan i Stockholm.

– Jag valde kon eftersom det fanns en likadan fast mindre, från Mjölkcentralen, i köket i min morbrors gård när jag var liten, säger Per Dahl, redaktör hos Centrum för Näringslivshistoria.

Konsumenttester har visat att Arla hör till landets mest kända varumärken. Kanske beror det på den trygghet och ärlighet Arlakon symboliserar. I dag finns den kvar på Arlaprodukter som gjorts inom Sverige.

– Kon påminner mig om sommar och lantliv – och om det regelbundna dämpade swoshandet i ladugården när mjölkmaskinerna slagits på, de vita vågorna som pulserade genom rören i taket bort till kylrummet, solstrålar genom väggarnas glipor, svalornas pipande, en lukt av kor och kamomill och barndomens hela frihet, säger Per Dahl.