I reklamfilmen “Born the hard way” får vi följa Busch på sin resa från Tyskland till USA för att följa sin dröm om att brygga öl. Resan tar honom över stormiga hav och genom en passkontroll där han i ena stunden blir välkomnad till USA för att i nästa får höra  “You’re not wanted here. Go back home.”. Hela tiden har han sin anteckningsbok med ritningar. Han hamnar till sist i Saint Louis där han möter Eberhard Anheuser, som senare kom att bli medgrundare till Anheuser-Busch som äger varumärket Budweiser. Det är en episk historia om en invandrande entreprenör – men trots det aktuella temat säger vice marknadsdirektör Ricardo Marques til Adweek att den inte är politiskt menad.

Super Bowl den 5 februari är av tradition ett utmärkt tillfälle för företag att premiärvisa nya reklamfilmer; stor publik och mycket uppmärksammat i media. Förra året fick Jeeps reklamfilm Portraits stor uppmärksamhet då man valde att lyfta fram företagets 75 år genom porträtt på kända och okända personer med koppling till Jeep.

Hur framgångsrik “Born the hard way” kommer att bli återstår att se – men ett är säkert -Budweiser är bara ett av alla företag som börjat inse vinsterna med att använda sig av sin historia i marknadsföring.