Har ni fest eller? OLW 50 år

I dag är fredagsmyset en svensk tradition och utöver godis är snacks i olika former en favorit. När OLW ser dagens ljus 1967 är snacks dock en helt ny varugrupp. Nu firar företaget som bland annat gav svenskarna ostbågar 50 år.

Grunden till OLW finns i företaget AB Skellefteå Spisbrödsfabrik som grundades 1919 men som relativt snabbt kom att byta namn till Wasabröd AB. Anledningen till namnbytet var bland annat på grund av Skellefteås motstånd till grundaren K E Lundströms vilja att utvidga verksamheten under slutet av 1920-talet. Till sist blev lösningen att Lundström tog sitt företag och flyttade verksamheten till värmländska Filipstad där den finns än idag.

När en stor del av Wasabröds produktion 1967 flyttades till Tyskland riskerade ett 40-tal personer att blir arbetslösa. För att försöka undvika detta grundades OLW – som står för Old London Wasa  av Wasabröd tillsammans tillsammans med det amerikanska företaget Borden Foods Inc. Samtidigt ville man med OLW ge sig in på en helt ny marknad i Sverige med ursprung i USA; snacks. Redan året därpå börjarde OLW att tillverka potatischips och Cheese Doodles.

Under 1970-talet var OLW tidigt med fettsnåla alternativ som potatistjärnor men även först av de svenska snacksfabrikanterna att näringsdeklarera på förpackningarna. På 1980-talet ser klassikern Pommes Pinnes dagens ljus. Mot slutet av årtiondet säljer Wasabröd halva OLW till finska Chips Abp, då marknadsledande på snacks.

//Läs mer 50 års jubileet!//  

Under 1990-talet kommer ett flertal av OLW:s idag klassiska produkter som naturchips och cheeze cruncherz. Det är också under det här årtiondet som flera av de mer stilbildande reklamfilmerna som ”Har ni fest eller” lanseras. OLW växer så mycket undet 90-talet att man 1996 bygger en större fabrik i nära samarbete med Filipstads kommun vilket kom att bli Europas modernaste chipsfabriken. Invigningen skedde 1997 och fabriken firar därför även 20 år i år.

År 1999 säljs hela OLW till finska Chips Abp som år 2005 köps upp i sin helhet av det norska Orkla ASA. OLW blir under tidigt 2000-tal ledan på snacks i Sverige.  År 2009 startar reklamkampanjen ”Fredagsmys” med reklamfilmer, en framgångsrik låt och ett helt koncept som mer än att omfatta snacks även har lett till myskläder och tofflor. Året därpå står OLW för 95 % av den sammanlagda ostbåge-försäljningen i Sverige.

Tillsammans med Göteborgs Kex grundar OLW 2014 det nya bolaget Orkla Confectionery & Snacks Sverige AB och blir på så sätt ledande i den svenska kex och snacksförsäljningen.

För att fira 50 års jubileet har OLW tagit fram slogan ”50 år av gemenskap” med koppling till viljan att ge de tidigare anställda i Wasabröd ett nytt arbete samt till idén om att samlas kring snacks, under till exempel ett fredagmys. Under våren har OLW även lanserat ett antal nya chipssmaker.

Dela med dig av dina tankar