Nyheter

Oreo firade 100 år med hyllad kampanj

År 2012 fyllde den amerikanska chokladkakan 100 år och firade detta med en framgångsrik kampanj som förnyade varumärket.

Oreo lanserade först kampanjen #theoreomoment där man på sociala medier under devisen ”Celebrate the kid inside” uppmanade personer att lägga upp bilder eller filmer som anspelade på ”twist, lick and dunk”- ritualen som går ut på att man först delar kakan(som i formen liknar ett Ballerina kex), slickar upp fyllningen, sätter ihop den igen och doppar den i ett glas mjölk. Dessutom lanserade man kampanjen the Daily twist där man varje dag, under 100 dagar, släppte ett nytt verk där man placerade kakan (och den ständiga sidekicken ett glas mjölk) ihop med popkulturella nyheter, historiska skeenden eller firanden i världen. Kampanjen blev en stor framgång som engagerade en stor mängd kakälskare, bl.a. ökade företagets delningar på Facebook med 280 procent, och det är många som menar att Oreo med kampanjen skapade ”[…]a new standard for marketing in the digital age”.

Ett klipp om the Daily twist…

…och ett om #theoreomoment.