Nyheter

#tbt – Din inkörsport till ett tyngre historiebruk

VISA BILDTEXT
ThrowBack Thursday

Alla vi som använder Instagram passar på varje torsdag att minnas vårt förflutna med hjälp av #TBT. Även företagen som ICA, OK ekonomisk förening och Arla blickar tillbaka med hjälp av material ur arkiven.

Som alla sociala medieanvändare vet så gillar vi att blicka bakåt just på torsdagar: många lägger upp en bild från förr och markerar den med #ThrowBackThursday eller bara #tbt.  Från början var det mest privatpersoner som varje torsdag visade upp daterade utstyrslar samt gamla skol- och bebisbilder.  Men nu har även många företag anammat #tbt som ett utmärkt tillfälle att få visa upp sin historia.  De har förstått hur vår längtan efter nostalgi, igenkänning och personligt tilltal i våra nyhetsflöden passar in med ”history marketing”-aktiviteter.

Att amerikanska företag, som Coca-Cola och Levi´s, med en lång tradition av att jobba med sin historia, även är aktiva #tbt-användare är inte överraskande. Men även i Sverige finns det företag som är grymma på det här med #tbt.  Kolla till exempel inICA, OK och Arlas konton i sociala medier. Det är en fröjd att se hur dessa bejakar sin historia genom att visa upp dolda skatter ur arkivet och därmed även sätta sig själva i en samhällelig kontext.

Att företag ska lyfta fram sin historia är något som vi på CfN brinner för, men vi vet också att det kan vara svårt för företagens kommunikatörer att veta hur de ska tydliggöra sitt förflutna. #tbt är därmed ett perfekt första steg för kommunikatörer och marknadsförare.  Du kan se det som en inkörsport in i ett tyngre historiebruk.

Inspirationen till den här bloggposten har jag fått från den utmärkta artikeln om #tbt och och content marketing. Missa inte att spana in ICAs och Arla Sveriges instagramkonton samt OK ekonomisk förenings Facebooksida!