Nyheter

Unik flaska fyllde 100

Reklambild för Coca-Cola flaskans 100 år. Källa Coca-Cola
VISA BILDTEXT
Reklambild för Coca-Cola flaskans 100 år. Källa-Coca Cola

För 100 år sedan skapades den unika formen till Coca-Cola:s glasflaska. Det var svensken Alexander Samuelsson som för företaget Root Glass utvecklade den nu historiska formen på flaskan och 16 november 1915 patenterades den.

För att fira detta har Coca-Cola bland annat startat sidan coke100.se där besökare kan skriva in sitt födelseår för att se de historiska händelser som skedde just då. Till exempel går det att se att Nordiska Kompaniet öppnade dörrarna på Hamngatan samma år som flaskan skapades. Hoppa framåt trettio år och Astrid Lindgrens bok om Pippi Långstrump gavs ut, samma år som andra världskriget slutade.  Trettio år senare vinner Ingemar Stenmark världskuppen i både slalom och storslalom.

Coca-Cola hade även en utställning på Tekniska Museet i mars och april i år. Utställningen handlade mer specifikt om flaskans utveckling och det fanns allt från tavlor som visar flaskan i olika situationer till datorer där besökarna kunde tillverka sina egna reklamaffischer. Men alla var inte nöjda med utställningen. Sveriges Radios Mattias Berg uttryckte sig väldigt kritiskt och har som är vanligt hos kulturreportrar ifrågasatt varför kommersiella produkter får stor plats på ett museum.

Men då utställningen är över sedan ett par månader blir det svårt att skapa sig en egen uppfattning för den som inte hann gå dit. Men det finns en tröst för alla som önskar en inblick i Coca-Cola:s historia. Företagets amerikanska del har skapat ett virtuellt arkiv för den som vill få inblick i historien bakom flaskan.