I am the M.A.C Girl

Med lårhöga läderstövlar, lika röda som läppstiftet, formar dragartisten RuPaul orden Viva Glam. RuPaul blev den första talespersonen för M.A.C-kampanjen Viva Glam, en kampanj som vill något mer än att enbart sälja läppstift.

Vad fan stirrar du på? Du börjar driva mig till vansinne.

Så lät det första gången som sminkföretaget M.A.C:s två grundare pratade med varandra. Den då 21-åriga Frank Toskan hade samlat mod nog för att konfrontera Frank Angelo som vid ett flertal tillfällen stirrat på honom från andra sidan rummet på en av Torontos gayklubbar. Frank Angelo svarade: – Jag tittar på dig för att jag tycker om dig. Och så var det med det, berättar Frank Toskan i podcasten Breaking beauty, och lägger till att världen blev en bättre plats av Frank Angelo.

Källa: MAC.

The Hair Cutting Place var namnet på den unisex-hårsalong som Frank Angelo varit med att starta när han kommit till Toronto under 1960-talet. Frank Toskan påbörjade en frisörutbildning, hoppade av den, lärde sig att fotografera och började göra frisyraffischer som han sålde till salonger. Han började sedan arbeta som sminkör, och tillsammans med Angelo startade han företaget Make-Up Art Cosmetics (M.A.C) ur en känsla av frustration. Toskan upplevde en brist på bra sminkborstar, så han köpte borstar från konstutrustningsbutiker och designade om dem. Han saknade smink som gjorde sig bra på bild, så de tillverkade smink i köket. Frank Toskans syster dejtade lägligt nog kemisten Victor Casale som hjälpte till med experimenten. Till en början sålde de produkter främst till sminkörer och modeller, men kom med tiden att även rikta sig till privatpersoner.

I mars 1984 lanserades M.A.C på ett varuhus i Toronto. Året därpå öppnade de en butik i New York med dragqueens som Lady Bunny bland de anställda. Frank Toskan berättar i podcasten att de upplevde att det fanns ont om smink som passade för olika hudtoner, så de utvecklade smink som skulle passa för alla, något som Toskan tror var en del i deras framgång.

// Läs mer Helena Rubinsteins 115 år av entreprenörskap
//

Något annat som kan ha bidragit till deras framgång var ett telefonsamtal från Madonnas sminkör. Hon ringde och bad om ett rött, matt läppstift. Så till Madonnas Blond ambition-turné utvecklade Frank Toskan nyansen Russian Red.
Frank Angelo gick bort 1997. Under 90-talet köps delar av företaget av Estée Lauder Companies. De förvärvar de sista aktierna 1998. Vi backar lite, till 1994 då The M.A.C Aids Fund startade för att samla in pengar till arbetet med hiv och aids-frågor. De hade sett hur hiv och aids drabbat världen, och tillsammans med en viss reslig dragqueen iklädd glänsande rött läder drog de igång kampanjen VIVA GLAM. Vad kampanjens slogan var? I am the M.A.C Girl.

Alla pengar från försäljningen av Viva glam-produkter går till fonden, än så länge har man fått in över 400 miljoner dollar. Sedan RuPaul har den snart 25-åriga kampanjen frontats av ett flertal kända ansikten som KD Lang, Sir Elton John, Pamela Anderson, Lady Gaga, och Nicki Minaj. Den senaste talespersonen för kampanjen är Sia. Hennes kampanjbild skiljer sig lite från RuPauls då hon i äkta Sia-manér inte visar hela ansiktet, men väl sina rödsminkade läppar.

Dela med dig av dina tankar