För den breda allmänheten blev Karl Lagerfeld tillgänglig i och med den designerkollektion som han gjorde 2004 med svenska modejätten H&M. Det var första gången som H&M samarbetade med en känd designer och under märket ”Karl Lagerfeld for H&M” släpptes ett trettiotal plagg. Butikerna rusades och det mesta såldes slut på någon timme.

Lagerfeld banade på många sätt vägen för demokratiseringen av high fashion-mode. Plötsligt fanns mode som låg långt utanför H&M:s billighetsram i affärerna, samtidigt som de ändå var billigare än att köpa från de stora modehusen själv. H&Ms designsamarbeten har efter detta blivit en årligt förekommande företeelse, där andra stora namn som Versace, Lanvin och Stella McCartney blandats med mindre kända modeikoner som Comme des Garçons och Victor & Rolf.

Karl Lagerfelds samarbete med H&M finns arkiverat hos oss på Centrum för Näringslivshistoria, i H&Ms företagsarkiv som vi sköter åt klädjätten.

Margareta van den Bosch, som var H&Ms chefsdesigner under lång tid och som drev igång H&Ms designersamarbeten, pratade om Lagerfeld på vår History Marketing Summit 2016. Här kan du se den filmen:

 

Gustav Svensson, arkivarie på Centrum för Näringslivshistoria och ansvarig för H&M arkivet hos oss, berättade även han om designsamarbetena under sitt H&M-föredrag på Näringsfrihetens dag 2018. Hans presentation kan du se här: