Engelsmannen Thomas Cook brukar kallas för resebyråns grundare. Den första resan han anordnade var en 18 kilometer lång grupp­resa med tåg mellan två städer i Leicestershire. Året var 1841, och gruppen bestod av 541 nykterhets­ivrare från Leicester som skulle hålla ett mass­möte i Loughborough.

Cook bokade biljetterna och sydde ihop ett paket med resa och måltider för gruppen. Sedan rullade det på för Cook med stora och små resor, och 1872 bildade han vid 64 års ålder, tillsammans med sin son John Mason Cook, rese­byrån Thomas Cook & Son i London. Far och son kom dock inte överens, och efter några år tvingades gamle Thomas pensionera sig och flytta hem till hem­trakterna i Leicestershire.

Läs också: Stockholms techturisms 13 viktigaste platser

Cook var inte bara världens första riktiga resebyrå utan också länge den största, med kontor i alla världs­städer. John Mason Cook dog efter att ha ådragit sig dysenteri när han 1898 personligen ledde den resa till Palestina han ordnat för den tyske kejsaren Wilhelm II.

Sedan blev det John Masons söner som tog över Cooks resor, som ju än i dag finns kvar under namnet Thomas Cook Group. Familjen Cook förlorade dock kontrollen över rese­byrån redan på 1920-talet.

SVERIGES FÖRSTA RESEBYRÅ
I Sverige är skapandet av det moderna resandet och resebranschen inte så kopplat till speciella personer och företag. Res­lystna personer som hade råd vände sig ofta till Cooks i London, men 1897 grundades Stockholms Rese­bureau, som med sitt kontor i det då helt nya Opera­huset var Sveriges första. Stockholms Rese­bureau var svensk agent för Cooks.

Läs också: Bilturismen blev ett folkhem på hjul

År 1899 grundades Göteborgs Resebureau, och denna förvärvade 1904 rese­byrån i Stockholm och passade samtidigt på att ändra namn till Nordisk Resebureau, vars ”huvudbyrå” låg i Palace Hotels byggnad vid Brunns­parken i Göteborg. Nordisk Rese­bureau skulle under flera decennier vara en ledande aktör i den tidiga svenska rese­branschen. Företaget både ordnade egna grupp­resor, sydde ihop individuella paket och svarade för utländska besökares arrangemang i Sverige.

SJ OCH AMERIKALINJEN
För lite mer än 100 år sedan, 1915, öppnade SJ sin första resebyrå på Klarabergs­gatan i Stockholm. Den blev början till Sveriges största rese­byråkedja, SJ Resebyrå, som efter hand öppnade kontor i varje svensk stad av betydelse och även i viktiga städer i utlandet. SJ-resebyråerna sålde inledningsvis främst tåg­biljetter men blev med tiden även en stor säljare av flyg- och båt­biljetter.

År 1915 startades även Svenska Amerika Linien (SAL), och det blev plötsligt snabbare och bekvämare för svenskar som ville resa till Nordamerika. SAL hade ett eget nät av agenter över hela Sverige, till exempel advokater i lands­orten som mellan rättsfall och bo­uppteckningar även sålde biljetter till Amerika­båtarna.

Glada semesterfirare i Rimini, Italien på 1960-talet. Bild ur Resemuseets historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

EUROPA ÖPPNAS
Efter första världskriget började världen lite smått öppnas upp av nya rese­arrangörer. Bland de första var Couriers resor i Köpenhamn som även annonserade i svenska tidningar och för vilka bok­handlare i olika svenska städer agerade ombud.

Hotell med världsrykte

Courier var en slags föregångare till charter­arrangörerna som började poppa upp drygt 30 år senare – konceptet var semester­resor i grupp till ett billigt pris ”utan att därför arrangementens behaglighet och trevnad går förlorad” som Courier skrev i en annons 1922.

I programmet det året fanns bland annat en tolv­dagars­resa till Rhendalen och Paris – inklusive ett besök i Verdun där världs­krigets blodiga slag stått blott några få år tidigare – för 525 danska kronor.

VANDRARHEMMENS INTÅG
Men framför allt var det inrikes­resandet som växte och frodades i Sverige på 1920- och 30-talen. Inte minst var det Svenska Turist­föreningen (STF) som byggde upp ett nät av vandrar­hem runt hela landet, ett enkelt och billigt alternativ till vanliga hotell. Till vandrar­hemmen hade just vandrare och cyklister företräde, bilister togs emot i mån av plats.

Wilhelmina Skogh

Under mellankrigstiden föddes även Reso, en organisation med bl.a. kooperationen och arbetar­rörelsen bakom sig. Resos koncept var ”folksemester”, och en av de första anläggningarna som köptes av Reso var Insjöns hotell i Dalarna (1939).

Reso blev snabbt en stor aktör i den svenska resebranschen med ett stort antal hotell och semester­anläggningar samt även rese­byråer.

Semesterbild från Rimini, Italien ca 1960-tal. Bild ur Resemuseets historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

”INTERBUSS” TILL PARIS
Ganska snart efter andra världskrigets slut kom det svenska resandet ut i världen i gång på allvar. En pionjär var den halländske mång­sysslaren Ernst Carlson i Vessigebro som på Skeninge­verken i Östergötland år 1947 lät specialbeställa Sveriges första riktiga turist­buss.

Läs också: Från mönstersamhälle till spökstad

Denna hade biograffåtöljer, panorama­fönster och kök ombord och var något helt nytt på vägarna. Genom ett krigshärjat Tyskland rattade Carlson år 1950 sina första resor med upplevelsesugna svenskar till Paris.

I Paris blev resenärerna i Carlsons ”Inter-Buss” guidade av en ung student med stort intresse för kultur- och konst­historia. Han hette Hans-Erik Börjeson och blev senare på 1950-talet, med sin resebyrå HEB-resor, en av det svenska charter­resandets pionjärer.

CHARTERN FÖDS
Just charterflyget och dess födelse har blivit ett omskrivet kapitel i den annars inte särskilt väl­dokumenterade svenska rese­branschens historia. Att flyga passagerar­plan var fram till 1950-talets mitt något dyrbart och exklusivt, men under efter­krigs­tiden blev passagerar­flygplanen både fler och större, och i kombination med att allt fler ville ut och se världen uppstod charter­resan.

Läs också: Den svenska charterresans historia

Mallorca blev det första svenska sol­charter­resmålet, och det ”upptäcktes” för svensk del av flygbolaget Transairs försäljnings­chef Göte Rosén när han hämtade en sjuk svensk på ön 1951. Den första charter­resan till Mallorca dröjde dock till 1955 då Knut Oskar Gustavsson, känd som ”busskungen i Örebro”, tog klivet in på flyg­rese­marknaden.

Under den första chartersäsongen till Mallorca fick flygplanet på sin väg mellan Bromma och Palma mellan­landa i Göteborg, Malmö, Stuttgart och slutligen Marseilles. Väl framme där hade det hunnit bli kväll, och passagerarna fick över­natta innan resans avslutande etapp över Medelhavet nästa dag (planet hade inget tillstånd för nattflygning).

Flygvärdinnor från SAS ca 1950–1960-tal. Foto: Skandias historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

KANARIEÖARNA
Om Göte Rosén upptäckte Mallorca för svenskarna, så hette Kanarie­öarnas upptäckare Bertil Harding. Han var en äventyrlig, flygande bondson från Värmlandsnäs, och vid jultid 1957 landade Harding Travels första chartrade flyg­maskin från Sverige i Las Palmas.

Läs också: Göteborgs restaurang¬drottning Judith Karlander

Harding byggde snabbt upp ett stort rese­arrangörs­företag och introducerade nyheter som rökfri avdelning på flyget och barn­passning på res­målet. Men 1964 gick Hardings verksamhet över styr i den allt hårdare konkurrensen om charter­gästerna.

I stället drog Bertil Harding vidare till det lilla västafrikanska landet Gambia som han 1965 öppnade som ett tidigt lång­resmål för svenska charter­resor, i samarbete med Vingresor.

KÄNDA NAMN ÄN I DAG
Vingresor, senare bara Ving, grundades i Göteborg 1956 som en avdelning av det stora rese­byrå­företaget Nyman & Schultz. På 1960-talet gick Ving­resor samman med den ungdoms­inriktade arrangören Club 33 och blev snart ett stort, själv­ständigt rese­företag – bransch­ledande inom svensk charter.

Ving introducerade många innovationer inom semester­resandet, bl.a. golfresor, special­resor och försäljning av charter­resor i egna butiker.

Fritidsresor, ett annat av de annars rätt få äldre reseföretag som överlevt med samma namn in i vår egen tid, grundades 1961. Fritidsresors stora innovation var fritidsvåningen, som ett alternativ till vanligt hotellrum.

Fritidsresors katalog för höst, vinter och vår 1968/69. Bild ur Fritidsresors historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

INTERNETREVOLUTIONEN
Kring 1990 inleddes en brytningstid i den svenska resebranschen. De sedan länge väl inarbetade namnen på rese­byråerna försvann; SJ sålde 1989 överraskande sin stora rese­byrå­kedja, och i spåren bildades bl.a. den nya privat­resebyrån Ticket. Kooperativa Reso sålde sin stora rese­byrå­kedja till norska Bennett 1991, medan Nyman & Schultz såldes till amerikanska American Express 1993.

Läs också: Redarimperiet som gick på grund

Samtidigt började något som hette internet komma, vilket så småningom skulle revolutionera inte minst rese­branschen. Allt fler, såväl företag som privat­personer, övergick till att boka sina rese­arrangemang själva med datorn, och en stor del av resebyråernas traditionella arbets­uppgifter rycktes bort.

Inte bara resebyråerna såldes utomlands under brytnings­tiden, utan det gällde även de stora svenska charter­arrangörerna. År 1994 sålde SAS sin rese­arrangörs­grupp SLG med bland andra Ving, Always och Spies till brittiska Airtours.

I dag ägs Ving av den globala rese­koncern som bär världens förste rese­byråmans namn, den tysk-brittiska Thomas Cook Group. Fritids­resor såldes 1998 till brittiska Thomson och några år senare i sin tur till tyska TUI.

FÅ SVENSKA FÖRETAG
Även nyare svenska reseföretag, grundade under de senaste 20 årens internetera, har övergått i utländsk ägo eller flyttats utomlands, exempelvis Travel Link och Mr Jet.

Bland de större svenska reseföretag som ännu är svenskägda, finns resebyråkedjan Resia med ett 50-tal rese­butiker. Resia har rötterna i den i västra Värmland år 1959 grundade skid­researrangören Bengt-Martins samt i Alingsås rese­byrå. En annan svenskägd rese­koncern är Bergkvara­buss i Kalmar som bland annat äger de stora buss­rese­arrangörerna Scandorama och Ölvemarks.

Få vårt nyhetsbrev, varannan vecka, direkt i mejlen.