Idén med glass och glasspinnar kom, som så mycket annat, från USA där glassen var en viktig konsumentprodukt. Tanken på att börja sälja glass i Sverige var dock kontroversiell – inte vill folk äta glass i vårt kalla klimat? Trots att ledningen för Mjölkcentralen, föregångare till Arla Foods, tvivlade på att produkten skulle bli en försäljningssuccé, beslutade företaget 1934 att börja tillverka den.

Det främsta skälet var att man genom produktionen skulle få avsättning för överskottet av mjölkfett. Så tillverkningen av glass kom igång och den 23 mars 1935 såldes de allra första Puckglassarna på utställningen ”Vårt dagliga bröd” på Sveavägen i Stockholm.

Barnen blev målgruppen och de stora konsumenterna av Mjölkcentralens glasspinnar. För vuxnas del betraktades offentligt ätande av glass som grovt etikettsbrott under 1930- och 1940-talen. Så småningom fick glassätandet oväntad draghjälp av Svensk Läkartidning – i en artikel publicerad 1952 framhävdes glassens fördelar som näringsämne för febersjuka barn. Dessutom hade etikettsreglerna börjat lösas upp, nu var det fritt fram att äta glass ute på stan även för vuxna.

Läs mer om vår julkalender och se de andra luckorna här!