The first lady of the press

Håller man på med antikverade sysslor på sin fritid kan man understundom ramla över levande företagshistoria. På kurs i bokbinderi föll häromdagen plötsligt min blick på en skylt från S. Gumaelius Maskinaffär.  Väl synligt placerad på en skärapparat av ålderdomligt snitt.

Snabbt flög tankarna till the first lady of the press, Sofia Gumaelius (1840-1915) och hennes enorma framgångar som grundare till svenskt annons- och reklambyråväsen. Och hennes smarta idé från 1880, om en maskinfirma som kunde leverera allt som behövdes för bok- och tidningsproduktion. Tidigt skaffade hon sig generalagenturer från de stora utländska märkena på tryckpressar, kartongsaxar och skärmaskiner. Och gjorde succé.

Uppenbarligen stod jag nu inför ett superverktyg från hennes företag. Snart upptäckte jag ytterligare en bamse till skärmaskin från samma ställe men med annan skylt. Under sin starka expansion bytte hon både företagsnamn och framför allt lokaler flera gånger Och byggde även nytt och pampigt i egen regi. En gång var detta ”state of the art” för en växande mediabransch, nu blott en omhuldad kvarleva i ett bokhantverk som snart bara finns på hobbybasis.

Sofia Gumaelius entreprenörskap förde henne till välstånd och in i Publicistklubben som tidigare varit förbehållen män. En tidig, driftig företagare och feminist om än inte själv på barrikaderna. Hennes skapelse överlevde henne med bred marginal, och hann passera 100 årsgränsen.

Vill du veta mer om Sofia Gumealius? Se vår serie Entreprenörerna!

Dela med dig av dina tankar