Ny bildredaktör vill lyfta fram kvinnorna

Sveriges enda näringslivshistoriska tidskrift Företagshistoria kommer snart med ny uppdaterad form och innehåll. Möt bildredaktören och arkivnörden Linda Israelsson som är ny medlem i Företagshistorias redaktion!

Vem är du?
– Om jag vore en Spice girl så skulle jag vara Baby spice tror jag. Men jag är nog som arkivarier är mest: jag har en förkärlek för de långa och många arkivgångarna, och är väldigt fäst vid känslan av förväntan när man öppnar en arkivbox som kanske kan innehålla den perfekta bilden. Såhär under vintern kan jag klädstilmässigt misstas för Döden i Det sjunde inseglet.

Vad tar du med dig från dina tidigare erfarenheter av att jobba med arkiv?
– Jag har tidigare arbetat på vår avdelning bild- och faktasök och med mig därifrån har jag detektivpeppen som driver en att hitta riktigt bra material i arkiven. Och den starka känslan av att ordning och reda är underbart så klart.

Vad letar du efter när du letar bilder till Företagshistoria?
– Kvinnor är något som jag letar efter till exempel. Det låter kanske fyrkantigt, men så är det när man arbetar med äldre material. Kvinnor vars pondus, glädje och starka närvaro fått fastna på bild, det får man gräva lite extra efter ibland.

Har du någon favoritbild för tillfället?
– Det är ju en supersvår fråga så klart. Jag tänker att vi kan visa en bild som jag tog fram till det kommande numret av Företagshistoria, men som inte kommer med i tidningen. Den får mig inte att baxna av samma anledning som jag brukar, som av ljus, skärpa, eller färgerna till exempel. Det är pampig på andra sätt. Ok, här kommer den:

Namninsamling för kvinnlig rösträtt 1913. Elin Wägner vid de insamlade namnen.
Reproduktion: KvinnSam, Göteborgs universitetsbibliotek

Prenumerera på Företagshistoria här!

Tidskriften Företagshistoria kommer 4 gånger per år och berättar de bästa företagshistorierna, om oförglömliga prylar och innovationer – med Sverige i fokus. Vi ser fram emot den nya numret!

Dela med dig av dina tankar