Ny formgivare och form på Företagshistoria

Vår anrika tidskrift Företagshistoria får en ny uppdaterad form. Möt geniet bakom tidskriftens nya skrud, art director Åsa Kax Ideberg.

Beskriv tanken med Företagshistorias nya form.
– Jag ville ta fram en form som var förankrad i en stark designtradition och samtidigt tillgänglig, lekfull och uppdaterad. Vi arbetar med historia, men det betyder inte att vi behöver se ut som historia, tvärtom. Uppgiften som designen har i detta fall är ju att ge nutida läsarupplevelser, vara inbjudande, skapa nya relationer och konkurrera i hyllan.

Vad var din inspiration när du började arbeta med Företagshistoria?
– Framför allt Bauhaus. Titta på tidningshuvudet, typsnittet är Futura ritat av Paul Renner, som förvisso inte var en del av Bauhausrörelsen, men delade deras era och idéer om design. Futura är ett ofta använt och slitstarkt typsnitt som varit aktuellt – och modernt – i drygt 90 år. Det är ett typsnitt som inte kan bli uttjatat, tycker jag, och det tilltalar mig med sina rena former och coola retrovibe. Formen i övrigt är bland annat inspirerat av Paul Klee och är ett slags bygge av klossar och lager-på-lager – väl sammanfogat och strukturerat. Jag är ett fan av ordning och reda.

Vilken del av tidningen gillar du bäst?
– Jag gillar de färgglada och proppfulla plocksidorna. De är också roligast att göra och där syns min designidé allra mest.

Prenumerera här

Tidskriften Företagshistoria kommer 4 gånger per år och berättar de bästa företagshistorierna, om oförglömliga prylar och innovationer – med Sverige i fokus.

Hör av dig till Åsa Kax om du har några tankar, tips eller frågor kring den nya formen. Vi ser fram emot den nya numret!

Dela med dig av dina tankar