Nordic Industrial Heritage Culture in the 2020s
– Nytt forskningssamarbete om industriarvskultur i de nordisk-baltiska länderna

VISA BILDTEXT
Danmarks Industrimuseum ligger i Horsens första elkraftverk, som öppnades 1906. Källa: Danmarks Industrimuseum.

Hur har näringslivets globalisering, digitalisering och omlokalisering påverkat vår förståelse av industrins kulturarv? En tvärvetenskaplig forskargrupp med deltagare från Danmark, Finland, Norge, Estland, Litauen och Sverige har bildats för att i tre workshops diskutera industriarvets betydelse i informationssamhället.

Samarbetet utgör ett pilotprojekt, finansierat av stiftelsen NOS-HS. Det syftar till att stärka nätverken bland nordisk-baltiska industriarvsaktörer och initiera ett internationellt forskningsprojekt om industriarvets förändrade innebörder.

En första workshop hölls på Danmarks Industrimuseum i jylländska Horsens, den 5–7 november. Workshopen, som organiserats av Morten Pedersen, avdelningschef på Nordjyske Museer och Caspar Jørgensen, specialkonsulent på Slots- og Kulturstyrelsen, fokuserade särskilt på jämförelser – likheter och skillnader i de olika nordiska och baltiska länderna i övergången från industrisamhälle till informationssamhälle.

Maths Isacson, professor i ekonomisk historia vid Uppsala universitet, inledde genom att teckna viktiga skiljelinjer mellan1900-talets högindustriella period och den globalindustriella tid vi i dag lever i. Susanna Fellman, professor i ekonomisk historia vid Göteborgs universitet, fortsatte genom att diskutera vad denna övergång inneburit beträffande industriföretagens lokalisering och rörlighet i termer av reshoring och homeshoring. Henrik Harnow, direktör för Odense Bys Museer, talade om framtidsutsikterna för forskning om industriarv och industriarkeologi i ett nordeuropeiskt perspektiv. Caspar Jørgensen och Johanna Björkman, kulturmiljöchef på Helsinki Stadsmuseum, gjorde var sin överblick över genomförda bevarandeinsatser och registrering av industrimiljöer i Danmark respektive Finland under de senaste 50 åren.

Därefter redogjorde Kristoffer Jensen, chef för Danmarks Industrimuseum, för museernas roll i industriarvsarbetet. Avslutningsvis diskuterade Centrum för Näringslivshistorias forskningschef Anders Houltz hur engagemang och medvetenhet om industriarv och bevarande kan stärkas bland företag och allmänhet. Den andra dagen inleddes med en initierad guidning i Horsens av Caspar Jørgensen varefter workshopen fortsatte med en diskussion om begrepp, metoder och möjliga studieobjekt.

Diskussionerna är dock långt ifrån avslutade. Under 2022 kommer projektet att anordna ytterligare två workshops, en i Tammerfors och en i Göteborg, med målsättning att formulera en gemensam forskningsansökan. Dagens industri skiljer sig på många sätt från 1900-talets men den präglar alltjämt vårt samhälle – hur kan vi förstå och berätta om denna historiska omvälvning? Den frågan ska de två kommande workshoparna söka svar på.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Centrum för Näringslivshistoria CfN AB, orgnr. 556546-9243 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata