Nyheter

Storytelling, pökpåsar och begagnad reklam

Är på Framtidsmötet i Göteborg, dvs Svenskt Näringslivs årliga evenemang för att markera vikten av företagande människor – och även ha årsstämma.

Storytelling är temat i år, och det känns ju som gefundenes Fressen för en sådan som jag. Ett hav av företagare som alla har fått uppgiften att skriva ned sin berättelse, hur man startade, när man anställde sin första medarbetare, hur man gör intryck osv.

Peter Settman vakar över det hela, slängd i käften som få, men han blev allt stum när Lars Göran Johansson överraskade honom med en Ronny och Ragge – movie som vi hittade i Ja till Europas arkiv. i rullen från 1994 drar ljushuvudena ut i Europa med egentillverkade pökpåsar, dvs kondomer, som affärsidé.

Sitter med ett gäng entreprenörer vid bordet, två Lenor från Linköping, den ena ostimportör och reklammannen Johan från Huddinge. Alla plockar poäng på sina berättelser.

Själv drog jag min egen story om när jag som nioåring samlade ihop reklam som slängts hemma i kvarteret på Hägerstensåsen, packade om den i snygga buntar – och sålde den till hemmafruarna i närområdet för tio öre bunten.

Egentligen jobbar jag själv med samma affärsidé idag, bara vidareutvecklad till att gälla större volymer papper i form av företagens historiska arkiv… och kunderna är inte längre hemmafruarna…

Janerik Larsson, inspiratör för mig, presenterade sin nya bok om näringslivets opinionsbildning sedan 1970-talet. Den har blivit något av en thriller för alla dem som inte var med när striderna om företagandets vara eller inte vara stod som värst. Var det så illa? Hur kunde man tänka så?

Hoppas nu bara att man håller konceptet vid liv kommande framtidsmöten – kan bli en bra samling berättelser över tid.