Tidlösa säljargument från 1939

Se vad kollegan Eva Ersson Åbom hittade i ett av de arkiv som finns i våra depåer:

Ett säljbrev från Esselte Reklam, daterat 15 maj 1939, till vd för ett företag som heter Tidbecks, som snart ska fylla 100 år. Esselte Reklam undrar ifall de inte kan hjälpa företaget med en jubileumsberättelse.

Med andra ord: EXAKT vad vi på Centrum för Näringslivshistoria säljer varje dag! (När vi inte säljer arkivtjänster, så klart, vilket är ursprunget och kärnan i vår verksamhet.)

Argumenten som används 1939 känner vi igen från idag. Dessutom är brevet under­tecknat av legendaren Stig Arbman, som efter Esselte grundar Arbmans Annonsbyrå, en firma som kom att leda den kreativa reklamvågen i Sverige på 1960-talet. Det känns ändå lite tryggt att vi på Centrum för Näringslivshistoria traskar i giganters fotspår.

Numera kallar vi det för history marketing när företag aktivt använder sin historia för marknadsföring och försäljning. Här kan du läsa mer om hur man kan jobba med history marketing idag.

Tidlös säljpitch signerat Stig Arbman.

Brevet innehåller så många finesser som man kanske var nya för vår tid.

Se till exempel hur titel och efternamn är ”förtryckt” i huvudet. (Hej dagens database-merge-automatisering!)  Över teckningens hand finns tejprester, vi gissar att där fanns en snygg blomma i okänt material (hej dagens 3d-printa-och-skicka-ut-lösningar.)  Och hela upplägget, att en byrå söker kunder som de kan sälja fullskaliga redaktionella tjänster till – ja, men hej dagens alla contentbyråer.

//

Här är brevet utskrivet:

Herr Fabrikör Herman Tidbeck
Firma J.H. Tidbeck
Värmdögatan 32
Stockholm

När en person fyller år, kanske han bjuder sina goda vänner på middag, men när ett företag fyller år, vill man gör mer än bjuda på middag – man vill fira jubileet så att det kan utnyttas i försäljningen! Förr i världen gjordes detta oftast med en torr minnesskrift med porträtt av herrarna i styrelsen och förtjänta tjänstemän. I dag finns det mera vinstgivande vägar…

Det framgår av våra anteckningar, att Edert företag under loppet av nästa år firar sitt 100-årsjubileum. Skulle emellertid vår tidsuppgift mot all förmodan visa dig felaktig be vi på förhand om överseende för vållat besvär.

Ni önska givetvis celebrera jubileet på ett originellt och säljande säljande sätt. Låt oss därför träffas och preliminärt diskutera saken. till Er tjänst kunna vi ställa en stab av dugliga medarbetare, vana att utforma jubileumsreklam, som inte bara blir en utgift – utan som säljer!

Vi teckna

Högaktningsfullt

Aktiebolaget Sveriges litografiska tryckerier
Esselte Reklam
Stig Arbman.

 

Dela med dig av dina tankar