Allt om History Marketing Summit 16

På History Marketing Summit 2016 berättade svenska och globala företag hur de använder sin historia som hävstång för framtida utveckling. Här finns alla filmade samtal och presentationer.

English version available here.

Idag använder allt fler företag sin egen historia som hävstång för framtida utveckling. På History Marketing Summit 2016, som hölls 1 september i Volvo Showroom i Stockholm, möttes marknadschefer och företagsledare som arbetar med history marketing. Här finns deras presentationer och de filmade panelsamtalen. Har du inte tid att se filmerna så finns det även kortreferat av samtal.

Vetenskapsradion Historia var även på plats och intervjuade talare, besökare och arrangörer om history marketing.

 

Del 1. ”Varför bryr vi oss alls om historien?”

Detta är history marketing – Anders Sjöman från Centrum för Näringslivshistoria inledde med en beskrivning av begreppen history marketing och heritage management.

Här finns ett kort referat av Anders inledning. 

 

 

”Usages of the Past: History, Reputation and Storytelling”:  Ben Wubs från Erasmus School of History, Culture & Communication i Rotterdam pratade om vad det är som gör historien så värdefull.

Här finns ett kort referat av Bens föreläsning.

Del 2. Praktikerna: ”Så skapar vi affärsnytta av vår historia”

Historiens nytta för modeindustrinEtt samtal mellan Margareta van den Bosch, H&M och Gianluca Pastore, Benetton Group lett av modehistorikern Ingrid Giertz-Mårtenson.

Här finns ett kort referat av samtalet.

Så stärker historien konsument-varumärkenTed Ryan, Coca Cola Archives, och Per Carleö, Volvo Car Sweden, i samtal med Anders Hoult från Centrum för Näringslivshistoria.

Här finns ett kort referat av samtalet.

Att arbeta med sin svenska historia – globalt:  Ben de Vries, Ericsson, och Patrik Nygren-Bonnier, IKEA, med Anders Houltz, från Centrum för Näringslivshistoria.

Här finns ett kort referat av samtalet.

Att få med sig historien i familjeledda företagMelanie Aspey, Rothschild Archives, och Albert Bonnier, Albert Bonniers Förlag, om generations-perspektivet i familjeledda företag .

Här finns ett kort referat av samtalet.

Del 3. Erfarenheten: ”Om historiens framtid”

History Marketing Summit 2016 avslutades med ett kort inlägg om historiens framtid från Viveca Ax:son Johnson, ordförande Nordstjernan.

Här finns ett kort referat av hennes presentation.

Avslutningsvis, några bilder från dagen:

Den 1 september 2016 anordnade Centrum för näringslivshistoria sin första History Marketing Summit, i Volvo Showroom i Kungsträdgården i Stockholm. 
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Den 1 september 2016 anordnade Centrum för näringslivshistoria sin första History Marketing Summit, i Volvo Showroom i Kungsträdgården i Stockholm. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Anders Sjöman, kommunikationschef på Centrum för näringslivshistoria, inleder History Marketing Summit 2016
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Anders Sjöman, kommunikationschef på Centrum för näringslivshistoria, inleder History Marketing Summit 2016 Foto: Linus Sundahl-Djerf

Professor Ben Wubs, från Erasmus School of History, Culture and Communication i Rotterdam, talade om

Professor Ben Wubs, från Erasmus School of History, Culture and Communication i Rotterdam, talade om "Usages of the Past: History, Reputation and Storytelling " (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Professor Ben Wubs, från Erasmus School of History, Culture and Communication i Rotterdam, talade om

Professor Ben Wubs, från Erasmus School of History, Culture and Communication i Rotterdam, talade om "Usages of the Past: History, Reputation and Storytelling " (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Professor Ben Wubs, från Erasmus School of History, Culture and Communication i Rotterdam, talade om

Professor Ben Wubs, från Erasmus School of History, Culture and Communication i Rotterdam, talade om "Usages of the Past: History, Reputation and Storytelling " (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

History Marketing Summit 2016 ägde rum i Volvo Showrooms konferensvåning (Kungsträdgården, Stockholm).
Foto: Linus Sundahl-Djerf

History Marketing Summit 2016 ägde rum i Volvo Showrooms konferensvåning (Kungsträdgården, Stockholm). Foto: Linus Sundahl-Djerf

Margareta van den Bosch, H&Ms designchef i över 20 år;  Gianluca Pastore, global marknadschef på Benetton Group; och modehistorikern Ingrid Giertz-Mårtenson. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Margareta van den Bosch, H&Ms designchef i över 20 år; Gianluca Pastore, global marknadschef på Benetton Group; och modehistorikern Ingrid Giertz-Mårtenson. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Gianluca Pastore, global marknadschef på Benetton Group
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Gianluca Pastore, global marknadschef på Benetton Group Foto: Linus Sundahl-Djerf

Margareta van den Bosch (H&M), Gianluca Pastore (Benetton Group) och modehistorikern Ingrid Giertz Mårtenson
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Margareta van den Bosch (H&M), Gianluca Pastore (Benetton Group) och modehistorikern Ingrid Giertz Mårtenson Foto: Linus Sundahl-Djerf

Margareta van den Bosch, H&Ms chefsdesigner i över 20 år.
(Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Margareta van den Bosch, H&Ms chefsdesigner i över 20 år. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Modehistorikern Ingrid Giertz-Mårtenson. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Modehistorikern Ingrid Giertz-Mårtenson. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Greta Gamba (PR-manager, Benetton Group), Gianluca Pastore (global marketing director, Benetton Group), Margareta van den Bosch (H&M)
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Greta Gamba (PR-manager, Benetton Group), Gianluca Pastore (global marketing director, Benetton Group), Margareta van den Bosch (H&M) Foto: Linus Sundahl-Djerf

På History Marketing Summit 2016 hade Centrum för Näringslivshistoria tagit med föremål ur företagsarkiven. Här syns kläder ur H&Ms första och fjärde specialkollektion. 
Foto: Linus Sundahl-Djerf

På History Marketing Summit 2016 hade Centrum för Näringslivshistoria tagit med föremål ur företagsarkiven. Här syns kläder ur H&Ms första och fjärde specialkollektion. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Ted Ryan, Director of Heritage Communications på Coca-Cola (Atlanta, USA); Per Carleö, Volvo Car Sveriges marknadschef; och Anders Houltz, forskningssekreterare, Centrum för Näringslivshistoria. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Ted Ryan, Director of Heritage Communications på Coca-Cola (Atlanta, USA); Per Carleö, Volvo Car Sveriges marknadschef; och Anders Houltz, forskningssekreterare, Centrum för Näringslivshistoria. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Ted Ryan, Director of Heritage Communications på Coca-Cola (Atlanta)
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Ted Ryan, Director of Heritage Communications på Coca-Cola (Atlanta) Foto: Linus Sundahl-Djerf

Per Carleö, marknadschef för Volvo Cars Sweden
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Per Carleö, marknadschef för Volvo Cars Sweden Foto: Linus Sundahl-Djerf

Per Carleö, marknadschef på Volvo Cars Sverige.
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Per Carleö, marknadschef på Volvo Cars Sverige. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Per Carleö, Volvo Car Sveriges marknadschef, och Ted Ryan, Director of Heritage Communications på Coca-Cola (Atlanta, USA).  Skymtar till vänster gör Anders Houltz, forskningssekreterare, Centrum för Näringslivshistoria. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Per Carleö, Volvo Car Sveriges marknadschef, och Ted Ryan, Director of Heritage Communications på Coca-Cola (Atlanta, USA). Skymtar till vänster gör Anders Houltz, forskningssekreterare, Centrum för Näringslivshistoria. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Per Carleö, Volvo Car Sveriges marknadschef, lyssnar på Ted Ryan, Director of Heritage Communications på Coca-Cola (Atlanta, USA).
(Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Per Carleö, Volvo Car Sveriges marknadschef, lyssnar på Ted Ryan, Director of Heritage Communications på Coca-Cola (Atlanta, USA). (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Anders Houltz, forskningssekreterare på Centrum för Näringslivshistoria, med Ted Ryan, Director of Heritage Communications, Coca-Cola (Atlanta)
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Anders Houltz, forskningssekreterare på Centrum för Näringslivshistoria, med Ted Ryan, Director of Heritage Communications, Coca-Cola (Atlanta) Foto: Linus Sundahl-Djerf

Ted Ryan, Director of Heritage Communications på Coca-Cola i Atlanta, intervjuas av Tobias Svanelid, för SR Vetenskapsradion Historia.  Frida Keane från Coca-Cola Sverige lyssnar. 
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Ted Ryan, Director of Heritage Communications på Coca-Cola i Atlanta, intervjuas av Tobias Svanelid, för SR Vetenskapsradion Historia. Frida Keane från Coca-Cola Sverige lyssnar. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Ben de Vries, Head of Brand Management, Ericsson. 
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Ben de Vries, Head of Brand Management, Ericsson. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Patrik Nygren-Bonnier, IKEA Sveriges marknadschef.
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Patrik Nygren-Bonnier, IKEA Sveriges marknadschef. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Patrik Nygren-Bonnier, IKEA Sveriges marknadschef, och Ben de Vries, Head of Brand Management, Ericsson. 
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Patrik Nygren-Bonnier, IKEA Sveriges marknadschef, och Ben de Vries, Head of Brand Management, Ericsson. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Patrik Nygren-Bonnier, IKEA Sveriges marknadschef, och Ben de Vries, Head of Brand Management, Ericsson.
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Patrik Nygren-Bonnier, IKEA Sveriges marknadschef, och Ben de Vries, Head of Brand Management, Ericsson. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Melanie Aspey, chefsarkivarie på Rotschild Archives i London.
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Melanie Aspey, chefsarkivarie på Rotschild Archives i London. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Albert Bonnier, Albert Bonniers Förlag
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Albert Bonnier, Albert Bonniers Förlag Foto: Linus Sundahl-Djerf

Melanie Aspey (Rotschild Archives, London) och Anders Houltz (forskningssekreterare på Centrum för Näringslivshistoria) lyssnar på när Albert Bonnier (Bonnierförlagen) lägger fram alla böcker som skrivits om Bonnier-släkten.

Melanie Aspey (Rotschild Archives, London) och Anders Houltz (forskningssekreterare på Centrum för Näringslivshistoria) lyssnar på när Albert Bonnier (Bonnierförlagen) lägger fram alla böcker som skrivits om Bonnier-släkten. "Jag ville se hur tung historien var och om jag kunde bära den," sa Albert. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Albert Bonnier, Bonnierförlagen.
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Albert Bonnier, Bonnierförlagen. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Albert Bonnier, Bonnierförlagen.
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Albert Bonnier, Bonnierförlagen. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Melanie Aspey, chefsarkivarie på Rothschild Archives, svarar på publikfråga. Albert Bonnier (till höger) från Bonnierförlagen och Anders Houltz (till vänster) från Centrum för Näringslivshistoria. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Melanie Aspey, chefsarkivarie på Rothschild Archives, svarar på publikfråga. Albert Bonnier (till höger) från Bonnierförlagen och Anders Houltz (till vänster) från Centrum för Näringslivshistoria. (Foto: Linus Sundahl-Djerf)

Viveca Ax:son Johnson, styrelseordförande Nordstiernan
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Viveca Ax:son Johnson, styrelseordförande Nordstiernan Foto: Linus Sundahl-Djerf

Viveca Ax:son Johnson, styrelseordförande för Nordstiernan, avslutningstalade på History Marketing Summit 2016.
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Viveca Ax:son Johnson, styrelseordförande för Nordstiernan, avslutningstalade på History Marketing Summit 2016. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Viveca Ax:son Johnson, styrelseordförande för Nordstiernan, avslutningstalade på History Marketing Summit 2016.
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Viveca Ax:son Johnson, styrelseordförande för Nordstiernan, avslutningstalade på History Marketing Summit 2016. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Talare och arrangörer för HMS16. Från vänster: Ben Wubs (Erasumus University), Gianluca Pastore (Benetton), Jenny Bergman (Centrum för Näringslivshistoria), Per Carleö (Volvo Car Sweden), Ted Ryan (Coca-Cola), Alexander Husebye (Centrum för Näringslivshistoria), Margareta van den Bosch (H&M), Ingrid Giertz-Mårtenson (modehistoriker), Anders Houltz (Centrum för Näringslivshistoria), Viveca Ax:son Johnson (Nordstjernan), Albert Bonnier (Bonnierförlagen), Anders Sjöman (Centrum för Näringslivshistoria), Melanie Aspey (Rotschilds Archive) och Ben de Vries (Ericsson). Fotograf: Linus Sundahl-Djerf
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Talare och arrangörer för HMS16. Från vänster: Ben Wubs (Erasumus University), Gianluca Pastore (Benetton), Jenny Bergman (Centrum för Näringslivshistoria), Per Carleö (Volvo Car Sweden), Ted Ryan (Coca-Cola), Alexander Husebye (Centrum för Näringslivshistoria), Margareta van den Bosch (H&M), Ingrid Giertz-Mårtenson (modehistoriker), Anders Houltz (Centrum för Näringslivshistoria), Viveca Ax:son Johnson (Nordstjernan), Albert Bonnier (Bonnierförlagen), Anders Sjöman (Centrum för Näringslivshistoria), Melanie Aspey (Rotschilds Archive) och Ben de Vries (Ericsson). Fotograf: Linus Sundahl-Djerf Foto: Linus Sundahl-Djerf

Melanie Aspey (Rotschild Archives, London), Ben de Vries (Ericsson) och Anders Sjöman (Centrum för Näringslivshistoria.)
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Melanie Aspey (Rotschild Archives, London), Ben de Vries (Ericsson) och Anders Sjöman (Centrum för Näringslivshistoria.) Foto: Linus Sundahl-Djerf

Professor Ben Wubs, från Erasmus University i Rotterdam, talar med modehistorikern Ingrid Giertz Mårtenson på det avslutande minglet.
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Professor Ben Wubs, från Erasmus University i Rotterdam, talar med modehistorikern Ingrid Giertz Mårtenson på det avslutande minglet. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Malin Alfredsson (ordförande Centrum för Näringslivshistoria), Alexander Huseby (VD Centrum för Näringslivshistoria).
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Malin Alfredsson (ordförande Centrum för Näringslivshistoria), Alexander Huseby (VD Centrum för Näringslivshistoria). Foto: Linus Sundahl-Djerf

Petra Eurenius (Astra Zenica), Lotta Sjösten (Astra Zenica).
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Petra Eurenius (Astra Zenica), Lotta Sjösten (Astra Zenica). Foto: Linus Sundahl-Djerf

Elaine Edholm (Swedish Match), Jeanette Danielson (Swedish Match).
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Elaine Edholm (Swedish Match), Jeanette Danielson (Swedish Match). Foto: Linus Sundahl-Djerf

Charlotta Volgsten Forberg (Kammarkollegiet), Johanna Laurell (Kammarkollegiet)
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Charlotta Volgsten Forberg (Kammarkollegiet), Johanna Laurell (Kammarkollegiet) Foto: Linus Sundahl-Djerf

Patrik Sundström (grafisk designer), Jenny Bergman (Centrum för Näringslivshistoria)
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Patrik Sundström (grafisk designer), Jenny Bergman (Centrum för Näringslivshistoria) Foto: Linus Sundahl-Djerf

Sören Nyeboe, chef för Volvo Museum i Göteborg, talar med Anders Sjöman (till vänster) och Alexander Husebye (till höger) från Centrum för Näringslivshistoria.
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Sören Nyeboe, chef för Volvo Museum i Göteborg, talar med Anders Sjöman (till vänster) och Alexander Husebye (till höger) från Centrum för Näringslivshistoria. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Vadim Azbel (Centrum för Näringslivshistoria), Fredrik von Feilitzen. 
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Vadim Azbel (Centrum för Näringslivshistoria), Fredrik von Feilitzen. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Helen Crowe Blomgren (Marknadsföreningen i Stockholm), Ulrika Franzen. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Helen Crowe Blomgren (Marknadsföreningen i Stockholm), Ulrika Franzen. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Malin Valentin (Postmuseum/Postnord), Peter Köhler (Riksteatern)
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Malin Valentin (Postmuseum/Postnord), Peter Köhler (Riksteatern) Foto: Linus Sundahl-Djerf

Anna Bellander (John Matsson Fastighet AB), Ulrika Linné Åqvist (Colfax), Vendela Hägge (Profoto AB).
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Anna Bellander (John Matsson Fastighet AB), Ulrika Linné Åqvist (Colfax), Vendela Hägge (Profoto AB). Foto: Linus Sundahl-Djerf

Lillemor Jakobson (grundare BabyBjörn), Margareta van den Bosch (H&M, designchef i över 20 år).
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Lillemor Jakobson (grundare BabyBjörn), Margareta van den Bosch (H&M, designchef i över 20 år). Foto: Linus Sundahl-Djerf

Ulrika Lövdahl (The Absolut Company), Maria Beres (The Absolut Company).
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Ulrika Lövdahl (The Absolut Company), Maria Beres (The Absolut Company). Foto: Linus Sundahl-Djerf

Gunnar Berenmark (Sitrus), Maria Landelius (NCC AB), Linda Wohlfeil (RBK).
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Gunnar Berenmark (Sitrus), Maria Landelius (NCC AB), Linda Wohlfeil (RBK). Foto: Linus Sundahl-Djerf

Anna Elfström (Futurniture), Björn von Matern (The Absolut Company), Malin Köhlmark (Sitrus), Malin Hartwig (Sitrus), Johan Sandell (Sitrus).
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Anna Elfström (Futurniture), Björn von Matern (The Absolut Company), Malin Köhlmark (Sitrus), Malin Hartwig (Sitrus), Johan Sandell (Sitrus). Foto: Linus Sundahl-Djerf

Albert Bonnier (Bonnierförlagen) fotograferas med Maria Thysell (Företagens historia, Uppsala). I bakgrunden Viveca Ax:son Johnson.
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Albert Bonnier (Bonnierförlagen) fotograferas med Maria Thysell (Företagens historia, Uppsala). I bakgrunden Viveca Ax:son Johnson. Foto: Linus Sundahl-Djerf

Här är förresten alla tweets för #hms16.

Dela med dig av dina tankar