Allt om History Marketing Summit 2017

Allt fler företag använder sin egen historia som hävstång för framtida utveckling. På History Marketing Summit 2017 berättade de hur de arbetar med sin historia, som stöd för dagens marknadsföring, organisationsbyggande och produktutveckling.

Årets History Marketing Summit ägde rum 3 oktober 2017 på Nalen i Stockholm. Vi filmade alla presentationerna från Swarovski, Levi’s, Alecta, Systembolaget, Ersta Diakoni, ICA, Svenskt Tenn och Sven-Harrys Konstmuseum.  Dagen inleddes med en översyn av begreppet ”history marketing” från Anders Sjöman på Centrum för Näringslivshistoria, som arrangerade dagen.

Anders Sjöman: Det här är history marketing

Trenden växer att företag använder sin egen historia för att stärka sina varumärken. Anders Sjöman från Centrum för Näringslivshistoria inledde konferensen med att berätta vad som hänt inom ämnet sedan förra årets History Marketing Summit. (Vill du inte se filmen kan du istället läsa Anders senaste krönika om ”history marketing”.)

Här hittar du Anders presentationsbilder

Stephanie Bonsack: Så jobbar Swarovski med sin historia

Stephanie Bonsack, chef för företagsarkivet på österrikiska kristallfirman Swarovski berättade om företagets arkiv, dess organisation – och position inom företaget. (Hinner du inte se hela hennes presentation, se i så fall filmen hon visade om Swarovski Corporate Archive.)

Här finns mer från Stephanies presentation.

Tracey Panek: Så jobbar Levi Strauss & Co med sin historia

Tracey Panek, företagshistoriker och varumärkesvårdare på Levi’s, berättade bl a om hur företaget använder sin historia för att befästa sin roll som skaparen av begreppet ”blue jeans”. (Vill du inte se hela filmen? Läs istället den här intervjun med Tracey i Vogue från 2016.)

Här finns mer från Traceys presentation.

Martin Hedensiö: Så jobbar Alecta med sin historia

1917 grundades SPP, dagens Alecta. I 100 år har företaget varit en bärande del av det svenska trygghetssystemet. Martin Hedensiö, företagets kommunikationsdirektör, berättade om hur Alecta arbetar med sin historia, såväl under jubileumsåret 2017 som mer generellt när företaget la en ny kommunikationsplattform. (Här finns Alectas historiska webbsajt som Martin berättar om i filmen.)

Här finns mer från Martins presentation.

Anna Larsson: Så jobbar Systembolaget med sin historia

Anna Larsson, gruppchef för butikskommunikation på Systembolaget, berättade om hur viktigt det är för alla anställda att känna till Systembolagets ursprung och hela historia – för att kunna förstå dagens situation med den ensamrätt på alkoholförsäljning som företaget har. (De filmer och texter som nyanställda på Systembolaget får se under sin introduktionskurser hittar du på Systembolagets historiska webbsajt.)

Här finns mer från Annas presentation

Stefan Nilsson: Så jobbar Ersta diakoni med sin historia

Sedan 1851 har Ersta diakoni tagit hand om människor i utsatta livssituationer. Ersta har ofta gått före och visat vägen, inom sjukvård och socialarbete – men ibland kommit efter sin samtid. Stefan Nilsson, direktor och chef på Ersta Diakoni, berättade om Ersta använder historiens lärdomar för dagens beslut. (Ersta Diakonis historia kan man läsa mer om i boken ”Se människan!” från Förlaget Näringslivshistoria.)

Här finns mer från Stefans presentation.

Eva Burén och Björn Olsson: Så jobbar ICA med sin historia

1917 fick Hakon Swenson idén om ”fria handlare i samverkan”. Eva Burén, informationschef på ICA-handlarnas Förbund, och Björn Olsson, kommunikationsdirektör på ICA Gruppen, berättade om hur ICA använder historien för att hålla den idén levande oavsett om det är jubileumsår, som i år, eller inte. (Hakons ”omöjliga idé” beskrivs även på ICAs historiska sajt, byggd av Centrum för Näringslivshistoria.)

Här finns mer från Eva och Björns presentation.

Thommy Bindefeld: Så jobbar Svenskt Tenn med sin historia

Thommy Bindefeld, marknadschef och kreativt ansvarig på Svenskt Tenn, berättade om länken mellan en unik företagshistoria och vår samtid, där ett exempel är att Svenskt Tenn produktutvecklar både ur vårt historiska arkiv och tillsammans med samtida formgivare.

Här finns mer från Thommys presentation.

Hanna Dunér: Det här med öppenhet och transparens

Näringslivsjournalisten Hanna Dunér, vars artiklar vi läst i Dagens Industri och Svenska Dagbladet, hade lyssnat på dagens alla presentationer av hur företagen ”arbetade med historien”. Hon avslutade konferensen med några tankar om vad hon hört – och om det här med öppenhet och transparens.

Här finns mer från Hannas presentation.

Dela med dig av dina tankar