Batterifabriken – ny bok från vårt förlag

I ”Batterifabriken: En uthållig kraftkälla i Oskarshamn” (Förlaget Näringslivshistoria, 2018) skildrar vår forskningschef Anders Houltz utvecklingen från en närmast bortglömd uppfinnare, Waldemar Jungner, och hans batterilösning till dagens moderna batteritillverkare. En bok om teknik och människor, arbetsförhållanden och företagande, en stad och dess fabrik. Boken släpps 1 oktober – men här kan du läsa Anders Houltz introduktion till boken redan nu.

Att lagra kraft på ett pålitligt, hållbart och ekonomiskt sätt är en knäckfråga i dagens moderna samhälle. Så var även fallet vid 1800-talets slut, då den svenske uppfinnaren Waldemar Jungner tog patent på det laddningsbara alkaliska batteriet. Den industrialiserade världen var i färd att elektrifieras.

Den ropade efter effektiva batterier till bilar, tåg, belysning och industrier. Jungners uppfinning kom att ligga till grund för en av de svenska snilleindustrierna, men uppfinnaren själv fick nog av batterivärlden efter patentstrider med Thomas Edison i USA, som kort efter svensken tagit patent på en snarlik uppfinning.

Svenska Ackumulatoraktiebolaget Jungner grundades 1910 och blev snart känt för sina batterier under varumärket Nife. På några decennier utvecklades en multinationell verksamhet kring huvudfabriken i Oskarshamn. Företaget hade fabriker och försäljningskontor i olika världsdelar och tillverkade batterier av alla slag, men också glas och optik, belysningsteknik, fartygsloggar och mycket annat.

Generationer av Oskarshamnsbor hade sitt arbete på batterifabriken. Under flera decennier drev företaget dessutom Oskarshamnsvarvet. Varvet och batterifabriken satte tillsammans sin prägel på industristaden Oskarshamn.

I Oskarshamn är ”Jungners” än i dag ett begrepp. Företaget lever kvar men heter numera Saft AB och ingår i en fransk multinationell batterikoncern. Saft AB är världsledande på reservkraftsbatterier för industrier och stora anläggningar. Världens största batteri installerades åt staden Fairbanks i Alaska 2003 och 2018 avslutades leveransen av reservkraftsystem till hela den nya tunnelbanan i Qatars huvudstad Doha – fabrikens största uppdrag genom tiderna. Företaget profilerar sig genom sitt miljöarbete och bidrar till utvecklingen av morgondagens batterier. Samtidigt kännetecknas verksamheten av en osedvanlig kontinuitet. Efter över ett sekel är det alltjämt Waldemar Jungners patent från 1899 som ligger till grund för tillverkningen.

Batterifabriken i Oskarshamn.

Batterifabriken i Oskarshamn.

Hulda och Waldemar Jungner tillsammans med barnen (från vänster): Gull (1908), Ann-Marie (1915), Maj (1906) och Orvar (1910) framför Villa Fröja i Norrköping.

Hulda och Waldemar Jungner tillsammans med barnen (från vänster): Gull (1908), Ann-Marie (1915), Maj (1906) och Orvar (1910) framför Villa Fröja i Norrköping.

Jungnerackumulatorn marknadsfördes från 1910-talets början under namnet Nife efter grundämnesbetäckningarna för nickel och järn - trots att den aktiva metallkombinationen vid denna tid ändrats till nickel-kadmium. Bilden visar två tvåcelliga batterier i tidigt utförande, monterat i en låda av trä. Batteriet skänktes till Tekniska museet av Jungnerbolaget 1932.

Jungnerackumulatorn marknadsfördes från 1910-talets början under namnet Nife efter grundämnesbetäckningarna för nickel och järn - trots att den aktiva metallkombinationen vid denna tid ändrats till nickel-kadmium. Bilden visar två tvåcelliga batterier i tidigt utförande, monterat i en låda av trä. Batteriet skänktes till Tekniska museet av Jungnerbolaget 1932.

Utsikt över kraftdammen och fabriksbyggnaderna på Kvarnholmen i Fliseryd 1954

Utsikt över kraftdammen och fabriksbyggnaderna på Kvarnholmen i Fliseryd 1954

Signallyktor, batterier och Nifelyktor monteras i fabriken i Oskarshamn på 1940-talet.

Signallyktor, batterier och Nifelyktor monteras i fabriken i Oskarshamn på 1940-talet.

Jungners använde eldrivna bilar och lastbilar som rullande reklam samtidigt som de tillhandahöll billig och rationell transport. Bilder visar en lastbil vid fabriken i Stockholm under andra världskriget.

Jungners använde eldrivna bilar och lastbilar som rullande reklam samtidigt som de tillhandahöll billig och rationell transport. Bilder visar en lastbil vid fabriken i Stockholm under andra världskriget.

En hyllande artikel i Veckans Affärer 1976 beskrev Karl Robert Ameln som >>börsens specielle guldgosse<<. Här är han fotograferad på sitt kontor med tidningen framför sig.

En hyllande artikel i Veckans Affärer 1976 beskrev Karl Robert Ameln som >>börsens specielle guldgosse<<. Här är han fotograferad på sitt kontor med tidningen framför sig.

Kung Carl XVI Gustaf och drottning Silvia fick prova en elbil då de besökte fabriken i Oskarshamn 1979.

Kung Carl XVI Gustaf och drottning Silvia fick prova en elbil då de besökte fabriken i Oskarshamn 1979.

Reklamblad för blandade produkter från Svenska Ackumulator Aktiebolaget Jungner.

Reklamblad för blandade produkter från Svenska Ackumulator Aktiebolaget Jungner.

Vd Mari Kadowaki omgiven av medarbetarna Jan-Erik Gustavsson, Björn Mårlid, Peter Eriksson, Tomas Odéhn, Andreas Åberg, Jerry Gottfridsson, Franck Cecchi, Johan Biskop, Richard Karlsson, Alexander Tar och Thomas Hultgren. Foto: Adam Linnér.

Vd Mari Kadowaki omgiven av medarbetarna Jan-Erik Gustavsson, Björn Mårlid, Peter Eriksson, Tomas Odéhn, Andreas Åberg, Jerry Gottfridsson, Franck Cecchi, Johan Biskop, Richard Karlsson, Alexander Tar och Thomas Hultgren. Foto: Adam Linnér.

Återvinningsprocessen vid Oskarshamnsfabriken. Anläggningen var den första i världen som började ta emot nickel-kadmiumbatterier för återvinning.

Återvinningsprocessen vid Oskarshamnsfabriken. Anläggningen var den första i världen som började ta emot nickel-kadmiumbatterier för återvinning.

Mer om boken

”Batterifabriken: En uthållig kraftkälla i Oskarshamn” (Förlaget Näringslivshistoria, 2018) släpps i handeln 1 oktober 2018. Den skildrar den drygt hundraåriga utvecklingen från den närmast bortglömde uppfinnaren Waldemar Jungner till dagens moderna batteritillverkare. Den handlar om teknik och människor, arbetsförhållanden och företagande, en stad och dess fabrik. Med ett rikt bildmaterial berättar den om en av de verksamheter som bidragit till att bygga det moderna Sverige.

Projektgrupp
Boken ges ut av Förlaget Näringslivshistoria. I projektgruppen på Centrum för Näringslivshistoria, som driver förlaget, ingår:

Som formgivare anlitades Patrik Sundström.

Batterifabriken: En uthållig kraftkälla i Oskarshamn kommer ut på Förlaget Näringslivshistoria den 1 oktober 2018.

Köp boken i vår butik

Dela med dig av dina tankar