Nytt från vårt förlag: Electrolux 100 år

I augusti 2019 är det 100 år sedan Electrolux grundades av den mytomspunne affärsmannen Axel Wenner-Gren. Sedan dess har företaget utvecklats till en internationell koncern ledande inom sitt område. Detta uppmärksammar Electrolux med en praktfull bok om företagets långa historia:”Shape living for the better: The first 100 years of Electrolux”.

Boken, som spänner över nästan 400 sidor och omfattar runt 300 bilder, är skriven av författaren, journalisten och företagsanalytikern Ronald Fagerfjäll. Han berättar om företagets start och utveckling under 100 år, och sätter dessutom företagets resa i ett politiskt och nationalekonomiskt sammanhang. Johan M. Sandell har formgett boken, som finns i handeln i slutet av januari 2019.

Bokens redaktör, Karin Jansson-Myhr på Centrum för Näringslivshistoria, sammanfattar här Electrolux resa.

Hur det började

Historien tar sin början i Axel Wenner-Grens öden och äventyr, om hur han grundade bolaget och redan från början hade stora, och inte minst internationella ambitioner. Han insåg tidigt vilken betydelse dammsugaren, och snart också kylskåpet, skulle komma att få för hushåll, människor och inte minst kvinnor, världen över.
Företagets och dess produkter blev snart en världssuccé. Tack vare dessa blev hushållsarbetet enklare, och människorna fick mer tid över till annat.

Det var inte bara produkterna som breddades. Företaget blev under ledning av Hans Werthén och hans ledningstrojka med Gösta Bystedt och Anders Scharp ett allt mer vildvuxet företag. Nya bolag förvärvades, onödiga tillgångar avyttrades och vinsterna möjliggjorde nya förvärv inom kärnverksamheten. Inom koncernen växte också nya innovativa verksamheter fram, till exempel det som kom att bli bilsäkerhetsföretaget Autoliv.

Axel Wenner-Gren, 74, utanför Electroluxfabriken på Lilla Essingen år 1955. Foto: K W Gullers. Källa: Electrolux historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Axel Wenner-Gren, 74, utanför Electroluxfabriken på Lilla Essingen år 1955. Foto: K W Gullers. Källa: Electrolux historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Electroluxkoncernen gick i täten när vitvaror inte längre var vita utan till exempel avokadogröna eller vinröda. Källa: Electrolux historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Electroluxkoncernen gick i täten när vitvaror inte längre var vita utan till exempel avokadogröna eller vinröda. Källa: Electrolux historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Lux ”Modell I” började säljas 1912 och fick en flygande start. Det var den första dammsugaren som hade motor med turbin för effektivare luftström. Den var lättare och billigare än andra dammsugare, men vägde ändå 14 kilo. Källa: Electrolux historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Lux ”Modell I” började säljas 1912 och fick en flygande start. Det var den första dammsugaren som hade motor med turbin för effektivare luftström. Den var lättare och billigare än andra dammsugare, men vägde ändå 14 kilo. Källa: Electrolux historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Electrolux smarta ugn CombiSteam Pro med en invändig kamera och appen My Electrolux. Under 2017 såldes sammanlagt runt 6 miljoner uppkopplade apparater i världen. Prognoser tyder på att motsvarande siffra år 2020 kommer att uppgå till 120 miljoner. Förutom att produkten får fler funktioner och blir enklare att använda, innebär uppkopplingen att det blir enklare att hålla kontakten med konsumenten efter köpet. Källa: Electrolux historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Electrolux smarta ugn CombiSteam Pro med en invändig kamera och appen My Electrolux. Under 2017 såldes sammanlagt runt 6 miljoner uppkopplade apparater i världen. Prognoser tyder på att motsvarande siffra år 2020 kommer att uppgå till 120 miljoner. Förutom att produkten får fler funktioner och blir enklare att använda, innebär uppkopplingen att det blir enklare att hålla kontakten med konsumenten efter köpet. Källa: Electrolux historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

”Space to Breathe”, en Electrolux-kampanj i sociala medier om hur luftrenare och dammsugare kan motverka astma hos barn.
Källa: Electrolux historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

”Space to Breathe”, en Electrolux-kampanj i sociala medier om hur luftrenare och dammsugare kan motverka astma hos barn. Källa: Electrolux historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Dammsugaren ”Luxomatic” lanserades 1964 och hade omställbart munstycke. Den var också först i en ny generation med populära innovationer som kabelvinda. Electrolux historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Dammsugaren ”Luxomatic” lanserades 1964 och hade omställbart munstycke. Den var också först i en ny generation med populära innovationer som kabelvinda. Electrolux historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Trojkan samlad 1985: Gösta Bystedt, Anders Scharp och Hans Werthén.Källa: Electrolux historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Trojkan samlad 1985: Gösta Bystedt, Anders Scharp och Hans Werthén.Källa: Electrolux historiska arkiv hos Centrum för Näringslivshistoria.

Innovation och design

Produktinnovation och design var redan tidigt viktiga faktorer för Electrolux framgångar. I början av 1960-talet inrättades en dedikerad designavdelning under ledning av Hugo Lindström. Företaget har under åren tagit fram mängder av idag ikoniska produkter, som dammsugaren ”Limpan” formgiven av Laurelle Guild, bänkdiskmaskinen ”runda burken”, den laddningsbara dammsugaren Ergorapido och robotdammsugaren Trilobite. Electrolux var också banbrytande i att ställa begreppet ”vitvaror” på huvudet, när företaget trendriktigt på 1970-talet tillverkade bland annat spisar och kylskåp i vinrött och avocadogrönt.

Under början av 1990-talet blev miljöfrågan och konsumentens behov allt viktigare faktorer i Electrolux produktutveckling. I boken ger förra koncernchefen Leif Johansson Greenpeace ett erkännande för att organisationen en dag dumpade en hög freonbaserade kylskåp utanför entrén till huvudkontoret. Tack vare denna aktion blev det lättare för en grupp miljömedvetna chefer på Electrolux att få fler i företaget att ta miljöfrågorna på allvar. Sedan dess har Electrolux varit ledande i att ta fram mer miljövänliga produkter. I dag – 2018 – är det kundens upplevelse och den digitala transformationen som innebär de största utmaningarna och möjligheterna för Electrolux. Visionen är dock fortsatt densamma som på Axel Wenner-Grens dagar: att göra tillvaron lite enklare genom smarta hushållsapparater.

Mer om boken

Boken Shape living for the better: The first 100 years of Electrolux kommer att tryckas i en engelsk upplaga med hårda pärmar. En svenskt utgåva av boken ges ut i PDF-format för nedladdning. På engelska har även en ljudbok producerats, i något kortare version än originalet.

Boken kommer att distribueras internt av Electrolux men även säljas i bokhandeln, från slutet av januari.

Projektgrupp

Boken ges ut av Förlaget Näringslivshistoria. I projektgruppen på Centrum för Näringslivshistoria, som driver förlaget, ingår:
Redaktör: Karin Jansson Myhr
Bildredaktör: Martin Månson
Förlagsassistent: Mikaela Nordin
Projektledare: Jenny Bergman

Projektledare hos Electrolux: Paul Palmstedt
Formgivare: Johan M Sandell/Devocy
Omslagsillustrationer: Kajsa Eldsten
Tryckeri: Åtta45 Järfälla, Stockholm

Shape living for the better: The first 100 years of Electrolux kommer ut på Förlaget Näringslivshistoria i slutet av januari.

Dela med dig av dina tankar