Nyheter

Nytt från förlaget: A&E DESIGN- The Book

A&E DESIGN, ett av Sveriges mest framgångsrika industridesignföretag, firar 50 år under 2018. Deras globala framgångsresa skildras i en ny bok skriven av Kerstin Wickman och utgiven på Förlaget Närings­livs­historia. Dessutom hyllas A&E DESIGN med en utställning när Nationalmuseum nyöppnar i höst.

Visst har du koll på att ett av Sveriges mest framgångsrika industridesignföretag firar 50 år under 2018? I nyutkomna boken A&E DESIGN – THE BOOK (Förlaget Näringslivshistoria, 2018) berättar Kerstin Wickman, journalist och professor i design och konstverkshistoria, historien om företaget som Tom Ahlström och Hans Ehrich grundade 1968.

På drygt 300 rikligt illustrerade sidor finns många välkända produkter. Penslarna från Anza, diskborsten för Jordan, den fällbara museistolen och kölappsystemet Turn-O-Matic är några av de produkter som de flesta någon gång har hållit i sin hand.

Diskborsten för norska Jordan har blivit stilbildande. Diskborsten har till dagens datum sålt närmare 70 miljoner exemplar.

Hans Ehrich och Tom Ahlström har tillsammans drivit A&E DESIGN under 50 år. Från start har designerduon förändrat branscher och skapat odödliga klassiker. Här med lampan Lucifer för Fagerhult, 1975.

Kölappsystemet Turn-O-Matic (eller "Queue Ticket Dispenser" på engelska") finns över hela världen och de flesta känner igen produkten. Produkten har till och med funnits på svenska frimärken.

Tandborstar för Colgate. En storsäljare som fått en uppsjö av kopior. A&E DESIGNs variant var givetvis först.

Bland A&E DESIGNs arbete har deras produkter för vården förändrat och underlättat vardagen för mängder av patienter.

Museipallen Stockholm finns representerad på över 2 000 museum runt om i världen, däribland en specialvariant för Museum of Modern Art (Moma) med namnet New York. Över 100 000 stolar har tillverkats sedan starten.

Museipallen Stockholm finns representerad på över 2 000 museum runt om i världen, däribland en specialvariant för Museum of Modern Art (Moma) med namnet New York. Över 100 000 stolar har tillverkats sedan starten.

Den barnvänliga varianten av museipallen Stockholm heter Snupi. Bild från Nationalmuseum i Stockholms workshop-yta.

Stolen BamBam för Arjo 1970, har använts flitigt i sjukhusmiljöer – men har också under åren hunnit bli en eftersökt designklassiker.

Formgivarduon i sin vackert formgivna plastsoffa Dikken. Tillverkad av Trelleborgplast för Lammults 1970.

Minibordet McDuff, idag en eftersökt klassiker som tillverkades i flera olika färger.

Formgivarna och ägarna Tom Ahlström och Hans Ehrich får också möjlighet att berätta om kärleken till plast, banbrytande belysningar, otaliga hjälpmedel för sjukvården, uppdrag för italienska megaföretag och hur de byggde ett designföretag i världsklass.

Att Förlaget Näringslivshistoria ger ut boken är inte någon slump. A&E DESIGN är ett praktexempel på hur man bedriver lyckad business. Kerstin Wickman berättar hur inkomsterna gav kapital till att utveckla verksamheten och växa sig starkare än uppseglande konkurrenter. Under 1970-talet byggde man upp en studio och verkstad i världsklass. Prototyperna (som idag återfinns hos Nationalmuseum) är så utförligt gjorda att de knappt kan skiljas från de senare serietillverkade varianterna. Så lockar man uppdragsgivare att trycka på startknappen.

A&E DESIGNs 50-årsjubileum uppmärksammas även med en specialutställning på Nationalmuseum, när det nyöppnar 13 oktober i renoverade lokaler.

Köp boken idag!

Boken A&E DESIGN – THE BOOK lanseras officiellt i samband med utställningen på Nationalmuseum. Den finns dock redan nu att köpa i näthandeln (t ex på AdLlibris, Akademibokhandeln, eller Bokus), på Nationalmuseum och även på Red Dot Design Museum i Tyskland.

Frågor?

För frågor om boken och intervjuer, kontakta Anders Sjöman, anders.landen@naringslivshistoria.se

 

Projektgrupp

Utifrån Kerstin Wickmans manus, och med bilder från Tom Ahlström och Hans Ehrichs personliga arkiv, var Anders Landen bokens redaktör och projektledare på Centrum för Näringslivshistoria.

Boken fick sin form av Patrik Sundström. Tryckte gjorde Hylte Tryckeri.

Tack till Torsten Söderbergs Stiftelse för finansiellt stöd.