ICA 100 år – på film, på sajt och i magasin

I år fyller ICA 100 år. Centrum för Närings­livs­historia hjälper ICA uppmärksamma detta genom att producera fyra nummer av specialmagasinet ICAHUNDRA, ta fram sju olika historiska filmer, och uppdatera den historiska sajten ica-historien.se. En historia, många berättarsätt. 

Uppdatering: Tre av ICAHUNDRA-produkterna är nominerade till Stora Publishingpriset 2017.  Tidningen ICAHUNDRA är dessutom nominerad till Svenska Designpriset 2017.

Det har gått ett sekel sedan Hakon Swenson startade en inköpscentral ägd av handlarna själva i Västerås. Detta uppmärksammar ICA på många sätt under jubileumsåret 2017. I butik dominerar kampanjen ”ICA 100 år – och framåt”. Och före alla handlare, som ju tillsammans är huvudägare i ICA Gruppen, ville ICA berätta om de viktigaste händelserna under 100 år.

ICA gav oss på Centrum för Näringslivshistoria i uppdrag att ta fram ICA-historiens viktigaste händelser inom fem områden (organisationen, handlaren, maten, reklamen och konsumenterna) och att ta ut den berättelsen på så många sätt som möjligt.

ICA har en inspirerande historia, som vi ville berätta på så många sätt som möjligt, säger Mia Ravnborg, ansvarig projektledare på ICA-handlarnas Förbund.

Under året gör Centrum för Näringslivshistoria därför:

  • Fyra nummer av specialmagasinet ICAHUNDRA, som ges till ICA-handlare med butikspersonal och till ICA-anställda. ICA HUNDRA har blivit nominerad till Publishing Priset och Design Priset 2017.
  • En historisk film om ICAs 100 år på tio minuter. Nominerad till Publishing Priset 2017.
  • Sex historiska kortfilmer, en för varje ICA-region.
  • En uppdatering till form och innehåll av den historiska webbsajten www.ica-historien.se 

Utöver det har vi på Centrum för Näringslivshistoria även fått uppdraget från Hakon Swenson Stiftelsen att genomföra fyra branschseminiarier under jubileumsåret.

Projektgrupp

Projektgrupp på Centrum för Näringslivshistoria har varit:

Projektgruppen tog fram ICAs grundberättelse som ett historieark med verifierad fakta från ICAs historiska arkiv på Centrum för Näringslivshistoria.

Beroende på berättarform anlitades sedan spetskompetens:

För ICAHUNDRA-tidningen

  • Redaktörer: Peder Edvinsson, Navi och Anders Landén, Oblong
  • Skribenter: Hanna Dunér, Oskar Hammarkrantz, Elisabeth Johansson och Sara Adelhult
  • Formgivning och design: Johan Sandell, Design Director
  • Bildsättning och arkivresearch av Margarita Feldman och Anna Zeuthen från Centrum för Näringslivshistorias projektgrupp.

Detta är första av fyra nummer och kom ut i januari 2017. Övriga tre kommer under 2017.

För ica-historien.se

  • Webbyrån Triggerfish med projektteam Therese Öberg (projektledare) och Per Lisshamre (huvudutvecklare)
  • Formgivning: Johan Sandell, Design Director
  • All contentpublicering och bildsättning av Mikaela Nordin från Centrum för Näringslivshistorias projektgrupp.

 

För filmen ”100 år med ICA”

  • Filmproducent Rolf Wrangnert
  • Stolpmanus: Anders Sjöman, Centrum för Näringslivshistoria

För de historiska regionfilmerna:

ICA Sverige organiseras idag i sex regioner. För varje regions årsmöte i början av 2017 producerades en film om just regionens historia, där varje film även innehöll ett handlarporträtt från regionen.

  • Produktionsbyrån Creo, med projektteam Joel Grönberg (producent) och Angelina Håkansson (produktionsledare)
  • Historiska inledningarna och bildsättningen av Anders Sjöman och Margarita Feldman från Centrum för Näringslivshistorias projektgrupp.

 

Dela med dig av dina tankar