Företagen berättar: ”Så jobbar vi med vår historia”

Alla företag har en historia som är unik för verksamheten. Vissa företag ser den egna historien som en strategisk resurs. De använder historien aktivt för att växa och stärka dagens verksamhet. Med jämna mellanrum samlar vi sådana företag för att lära av hur de gör. Här är över 30 filmer med företag som delar med sig av hur de strategiskt arbetar med sin egen autentiska berättelse, det vi kallar history marketing.

THE ABSOLUT COMPANY. Vd Anna Malmhake förklarar hur dagens Absolut får inspiration från brännvins­­kung­en L.O. Smith, mannen som skapade absolut renat brännvin. (Från HMS18, 6 sep 2018.)

CLAS OHLSON. Kommunikationschef Niklas Carlsson berättar hur ett 100-årigt företag från Insjön gör sin historia relevant även för dagens kunder och medarbetare. (Från HMS18, 6 sep 2018.)

INVESTOR. Ordförande Jacob Wallenberg delar med sig av hur dagens medlemmar i familjen Wallenberg resonerar kring historiens värde och kring historieberättande – och hur det skiljer sig från tidigare generationers. (Från HMS18, 6 sep 2018.)

ICA. Eva Burén, informationschef på ICA-handlarnas Förbund, och Björn Olsson, kommunikationsdirektör ICA Gruppen, berättar om hur ICA jobbar för att hela tiden hålla Hakon Swensons idé från 1917, om ”fria handlare i samverkan”, levande i organisationen. (Från HMS17, 3 okt 2017.)

ALECTA. Kommunikationsdirektör Martin Hedensiö berättar om hur Alecta hittat historiens plats i det allmänna kommunikationsarbetet, så att historien ger energi för framtida satsningar utan att vara begränsande. (Från HMS17, 3 okt 2017.)

 

LEVI’S. Tracey Panek, företagshistoriker och varumärkesvårdare på Levi Strauss, berättar hur jeansfirman använder sin historia bl a för att befästa sin roll som skaparna av fenomenet ”blue jeans”. (Från HMS17, 3 okt 2017.)

BUDWEISER. Tracy Lauer, historiker och arkivchef på Budweiser (Anheuser-Busch) berättar om hur bryggerijätten använder sitt historiska material i sin dagliga kommunikation. Och hur hennes chef sa till henne att sätta “Chief Storyteller” på sitt visitkort. (Från ICA SBA 17, 6 april 2017.)

ADIDAS. Collection manager Susen Friedrich berättar om hur Adidas arbetar med att bevara sitt historiska material och presentera det på nätet, bl a på sajterna Adidas History och Adidas Archive. (Från ICA SBA 17, 6 april 2017.)

MARTINI & ROSSI. Anna Scudellari från Martini & Rossi Historical Archive och medlem av Bacardi-gruppens globala arkivteam, berättar hur arkivet används som en källa för autenticitet, inspiration och kommunikation för varumärket Martini. (Från ICA SBA 17, 6 april 2017.)

H&M och BENETTON. Legendaren Margareta van den Bosch från H&M och varumärkeschefen Gianluca Pastore på Benetton Group samtalar om hur modebranschen använder sin historia för framtida utveckling – och framtida kollektioner! (Från HMS16, 1 sep 2016.)

BMW. Ralph Huber, chef för BMW Museum och för BMW Group Classic Communications, förklarar vilken tyngd som historien ger ett klassiskt bilmärke när det lanserar nya modeller idag. Dessutom så betalar sig allt historiebruk, som museer och utställningar, sig självt! (Från HMS18, 6 sep 2018.)

MERCEDES-BENZ. Jürgen E Wittman, senior manager på Mercedes-Benz Classic Archives & Collection i Stuttgart berättade om hur företaget öppnat upp sitt arkiv på nätet för allmänheten. (Från ICA SBA 17, 6 april 2017.)

BONNIERS och ROTSCHILD. Melanie Aspey från Rothschild Archives pratade med Albert Bonnier från Bonnierförlagen om styrkan – och utmaningen – i att driva företag som varit familjeägda i generationer. (Från HMS16, 1 sep 2016.)

VOLVO och COCA-COLA. Ted Ryan från Coca-Cola Archives och and Per Carleö, Volvo Car Sweden pratade om historiens nytta och värde för konsumentinriktade företag. (Från HMS16, 1 sep 2016.)
ERICSSON och IKEA. Ben de Vries från Ericsson och Patrik Nygren-Bonnier, IKEA, pratar om hur en väl etablerad ”svensk historia” hjälper svenska företag i utlandet. (Från HMS16, 1 sep 2016.)

ELECTRICITY SUPPLY BOARD (ESB), IRELAND. Hur många känner starkt för sin elleverantör? Deirdre McParland, arkivarie på statliga elbolaget ESB förklarar hur historien skapar anknytning i både konsument- och branschkommunikation. (Från ICA SBA 17, 6 april 2017.)

SWAROVSKI. Företagshistorikern Stephanie Bonsack förklarar hur arkivet på kristallfirman blivit en utgångspunkt för såväl företagets marknadsföring som dess produktutveckling.  (Från HMS17, 3 okt 2017.)

ASTRID LINDGREN AB. Rättighetsansvarig Malin Billing berättade om att arbeta på ett företag där så många redan har en relation till dess historia. Vilket gör att man behöver bevaka historien, så att den verkliga berättelsen inte förvanskas eller förflyktigas. (Från HMS18, 6 sep 2018.)

FAZER GROUP. Idag, säger kommunikations- och varumärkeschefen Ulrika Romantschuk, är finska Fazer så mycket mer än den choklad som är företagets ursprung. Utmaningen med ett aktivt historiebruk blir då att hålla fast vid det som är starkt i det förflutna utan att blocka för dagens energiska utveckling. (Från HMS18, 6 sep 2018.)

ERSTA DIAKONI. Sedan 1851 har Ersta diakoni i Stockholm tagit hand om människor i utsatta livssituationer. Sjukvård och socialarbete har gått hand i hand – men exakt hur har skiftat över tid. Stefan Nilsson, rektor och därmed högste chef på Ersta Diakoni, berättar hur Ersta använder historiens lärdomar för dagens beslut. (Från HMS17, 3 okt 2017.)

SVENSKT TENN. Thommy Bindefeld, marknadschef och kreativt ansvarig ser Svenskt Tenns historia som unik i svensk designhistoria – men samtidigt får dagens verksamhet inte bli museal. Att inspireras men inte låsas av det förflutna är den ständiga balansgången.  (Från HMS17, 3 okt 2017.)

DJURGÅRDENS IF. Pelle Kotschack på Djurgårdens IF (Alliansföreningen) brottas ständigt med hur en idrottsförening, med sitt ständiga inflöde av nya spelare i såväl ungdoms- som elitlag, ska lyckas hålla historien levande för alla. Samtidigt undrar han varför företag inte tar bättre hand om sina tidigare anställda. ”Titta gärna på hur vi idrottsklubbar alltid lyfter fram våra legendarer som förebilder för dagens lirare.”  (Från HMS18, 6 sep 2018.)

HARPERCOLLINS UK. Dawn Sinclair, arkivarie på bokförlaget HarperCollins UK, sitter på 200 år av förläggarhistoria. Hon delar med sig av hur hon hjälper dagens förläggare att se relevansen i vad deras företrädare givit ut, och hur företaget allmänt aktiverar sin historia för att få energi i dag och för framtiden. (Från HMS18, 6 sep 2018.)

SYSTEMBOLAGET. Anna Larsson berättar hur Systembolaget alltid måste hålla sin historia levande, såväl bland medarbetare och kunder som bland politiker, för att inte frågan om ensamrätt ska tas för given. Dessutom hjälper aktivt historiebruk med att fortsätta utveckla Systembolagets alkoholpolitiska uppdrag i takt med tiderna. (Från HMS17, 3 okt 2017.)

SVENSKA DAGBLADET. Chefredaktör Fredric Karén berättar om arbetet med att digitalisera och publicera samtliga tidigare utgåvor av tidningen. (Från ICA SBA 17, 6 april 2017.)

NORDSTJERNAN.  Ordförande Viveca Ax:son Johnson ger sin syn på historiens framtid, utifrån det perspektiv man får när dagens verksamhet har rötter ändå till 1890, då Rederiaktiebolaget Nordstjernan grundades. (Från HMS16, 1 sep 2016.)

IKEA. Sommaren 2016 öppnade IKEA sitt eget företagsmuseum i vad som tidigare var företagets allra första varuhus i Älmhult. Carina Kloek-Malmsten, museichef under den här tiden, berättar om den organisatoriska och marknadsmässiga betydelsen av att låta ett företags historia gestaltas i ett företagsmuseum. (Från ICA SBA 17, 6 april 2017.)

NORSKA OLJE- OCH GASARKIVET. Torkel Thime från Norska olje- och gasarkivet, berättar om hur en hel bransch gick samman för att skapa ett gemensamt arkiv. (Från ICA SBA 17, 6 april 2017.)

THE HISTORY FACTORY. Tim Schantz är konsultchef på amerikanska The History Factory som arbetar med att hjälpa företag gestalta sin historia. Dessutom har han tips om hur man kan sätta ett bokföringsvärde på ett företagsarkiv. (Från ICA SBA 17, 6 april 2017.)

GODREJ ARCHIVES. Indiska Godrejkoncernen gör allt från tvål till rymdraketer. Chefsarkivarie Vrunda Pathare berättar om hur företagsarkivet då inte bara är källa för hämta inspiration, utan en källa för att skapa kunskap. (Från ICA SBA 17, 6 april 2017.)

HONG KONG HERITAGE PROJECT. I Hong Kong spelar företagsarkiv en allt viktigare roll för bevarandet av Hong Kongs historia och minne. Amelia Allsop, research manager på Hong Kong Heritge Project (HKHP) om de företagasarkiv som finns i Hong Kong och om det arbete som Kadoorie-familjen gjort för HKHP. (Från ICA SBA 17, 6 april 2017.)

SHIBUSAWA EIICHI MEMORIAL FOUNDATION. Yuko Matsuzaki Nagai, företagarkivspecialist, delar med sig av erfarenheter kring att få företag intresserade i att upprätta egna företagsarkiv. (Från ICA SBA 17, 6 april 2017.)

HAGLEY MUSEUM & LIBRARY. Erik Rau, chef för Hagley Museum & Library (USA) berättade om hur de arbetar med att bevara och berätta amerikanska företags historia.  (Från ICA SBA 17, 6 april 2017.)

Vad säger akademiker och omvärlden om företags historiebruk?

WIKIMEDIA. Katherine Maher, executive director för Wikimedia Foundation, talade om behovet av öppenhet i en faktaresistent värld och den viktiga roll som företagens egna – autentiska och transparenta! – historiebruk har att spela. (Från ICA SBA 17, 6 april 2017.)

PROFESSOR JEAN SEATON. Jean Seaton är professor i mediahistoria vid University of Westminister, och även BBCs officiella historiker. Hon funderar – via videolänk – kring vems jobb det egentligen är att bevara historien? Kan det verkligen vara företagens uppgift? (Från ICA SBA 17, 6 april 2017.)

KUNGLIGA BIBLIOTEKET. Lars Ilshammar, vice riksbibliotekarie på Kungliga Biblioteket talar om hur digitaliseringen påverkar inte bara hur KB arbetar men hur det ser på sig själv. (Från ICA SBA 17, 6 april 2017.)

PROFESSOR BEN WUBS. Ben Wubs, från Erasmus School of History, Culture & Communication i Rotterdam pratade om företags ”Usages of the Past: History, Reputation and Storytelling”. (Från HMS16, 1 sep 2016.)

PROFESSSOR BEN WUBS (igen). Ett år senare gav Ben Wubs en uppdatering på ämnet om hur företag använder – eller inte! – sin egen historia för att bygga sitt varumärke och som källa för sin storytelling. (Från ICA SBA 17, 6 april 2017.)

Vad säger Sjöman?

Anders Sjöman, kommunikationschef på Centrum för Näringslivshistoria, brukar med jämna mellanrum ge exempel, uppdateringar och argument man kan använda för att få företag att engagera sig i ett aktivt historiebruk – eller history marketing.

SJÖMAN OM HISTORY MARKETING (2018). Anders årliga uppdatering inom området ”history marketing”. Den här gången med extra fokus på argument man kan höra MOT att arbeta med sin historia – och hur man kan bemöta dem. (Från HMS18, 6 sep 2018.)

 

SJÖMAN OM HISTORY MARKETING (2017). Anders uppdatering inom området ”History Marketing”, den här gången med ett antal exempel på hur företag arbetat med sin historia under senaste året. (Från HMS17, 3 okt 2017.)

SJÖMAN OM HISTORY MARKETING (2016). En kort introduktion till history marketing, eller hur företag kan använd sin egen historia för att stärka varumärken och organisationer. (Från HMS16, 1 sep 2016.)

Dela med dig av dina tankar